Ukraine

Største fangeudveksling i krigen: 1.000 mennesker på vej hjem

For første gang siden 2022 har Rusland og Ukraine gennemført en direkte forhandlet fangeudveksling. Resultatet blev den mest omfattende udveksling siden krigens begyndelse: 1.000 fanger – 500 fra hver side – ventes at vende hjem over tre dage fra den 23. til 25. maj.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 24. maj 2025

390 ukrainske krigsfanger satte først foden på hjemlig jord den 23. maj. Scenerne fra modtagelsen rørte både soldater og pårørende. Soldaten Anton Kobylnyk, der havde været fange i over tre år efter sin tilfangetagelse ved Azovmash-anlægget i Mariupol i 2022, kontaktede straks sin familie ved hjemkomsten.

På den russiske side meddelte landets forsvarsministerium, at 270 soldater og 120 civile var vendt tilbage. Listen over udvekslingskandidater blev først delt mellem parterne dagen før udvekslingen. Det skabte håb blandt mange ukrainere, som endnu venter på svar om deres kæres skæbne.

Inna Sokurina var blandt de mange, der ventede i spænding, idet hendes søn, en marineinfanterist, har været i russisk fangenskab i 37 måneder. Stemningen blandt de fremmødte var præget af et spændingsfelt af forventning og frygt.

Udvekslingen var resultatet af møder mellem russiske og ukrainske delegationer i Istanbul tidligere i maj. Det var de første direkte forhandlinger siden 2022. Ukraines præsident beskrev udvekslingen som det eneste reelle resultat af disse samtaler.

Samtidig understregede Ukraines regering, at kampen for at få flere hjem ikke er ovre. Ifølge officielle tal befinder mindst 8.000 ukrainske soldater sig stadig i russisk fangenskab, mens Rusland fortsat tilbageholder tusindvis af civile og 31 journalister.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.