USA
Rubio sender klart signal: FN’s kritik af USA og Israel får konsekvenser
Marco Rubio sanktionerer kontroversiel FN-rapportør efter vedvarende angreb på USA og Israel.
FN-rapportør sanktioneret efter alvorlige anklager
Den kontroversielle FN-rapportør Francesca Albanese bliver nu sanktioneret af USA efter gentagne beskyldninger mod amerikanske og israelske embedsmænd.
Det er Marco Rubio, USA’s udenrigsminister, som har besluttet, at Albaneses angreb på USA og Israel ikke længere kan tolereres.
Francesca Albanese har flere gange opfordret til, at amerikanske og israelske ledere skal retsforfølges ved Den Internationale Straffedomstol (ICC).
Hendes rapporter og offentlige udtalelser har skabt vrede hos politikere og menneskerettighedsforkæmpere, især efter hendes påstand om, at Israel praktiserer apartheid, og hendes bagatellisering af Hamas’ voldelige handlinger.
Rubio skrev på platformen X: ”Albaneses politiske og økonomiske krigsførelse mod USA og Israel vil ikke længere blive tolereret. Vi står altid bag vores partnere og deres ret til selvforsvar.”
Antisemitisme i centrum af konflikten
En af de mest kontroversielle udtalelser fra Albanese, der senere blev slettet og trukket tilbage, handlede om en påstået kontrol af amerikansk udenrigspolitik fra ”den jødiske lobby”. Dette vakte kraftig kritik og anklager om antisemitisme.
Anne Bayefsky, direktør for Touro Institute on Human Rights and the Holocaust, udtaler eksklusivt til Fox News Digital: ”Udenrigsministeriet fortjener ros for endelig at handle mod Albanese, hendes virulente antisemitisme og konstante angreb mod USA, amerikanske virksomheder og staten Israels eksistens.
Læs også:
International støtte til sanktionerne
Israels udenrigsminister Gideon Sa’ar støtter også sanktionerne og mener, at dette sender ”et klart signal” til FN.
Israels FN-ambassadør Danny Danon udtaler: ”Albanese underminerer konsekvent FN’s troværdighed ved at fremme falske og farlige narrativer. Vi vil ikke tie.”
Hillel Neuer, direktør for UN Watch, kalder sanktionerne ”modige og nødvendige” og understreger, at Albanese er den første FN-embedsmand nogensinde, der er blevet sanktioneret på denne måde.
En ny linje i amerikansk udenrigspolitik?
Med sanktionerne mod Albanese markerer Rubio en skarp kontrast til Biden-administrationens tidligere forsigtige tilgang til FN-kritikere. Handlingen signalerer, at USA ikke længere accepterer aggressive kampagner rettet mod deres allierede.
Selvom FN endnu ikke har reageret officielt, er det tydeligt, at Rubios træk skaber røre på den internationale scene. USA har med ét tydeliggjort, at angreb på amerikanske og israelske interesser ikke længere vil passere ubesvaret.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: