USA

Våbenhvilen vakler efter nye angreb ved Hormuzstrædet

USA og Iran beskylder hinanden for at bryde den månedlange våbenhvile efter en ny udveksling af angreb ved Hormuzstrædet. Donald Trump fastholder dog, at våbenhvilen stadig gælder.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 8. maj 2026

USA og Iran har udvekslet angreb ved Hormuzstrædet i den hidtil alvorligste prøve for den våbenhvile, der har været gældende i omkring en måned.

Ifølge USA’s militær blev tre amerikanske destroyere angrebet, mens de passerede gennem strædet. Der var ifølge Centcom tale om missiler, droner og småbåde rettet mod USS Truxtun, USS Rafael Peralta og USS Mason.

USA oplyser, at ingen amerikanske aktiver blev ramt, og at amerikanske styrker efterfølgende angreb iranske militære faciliteter, som ifølge USA var ansvarlige for angrebene. Det drejede sig blandt andet om missil- og droneaffyringssteder, kommandoposter og overvågningsrelaterede mål.

Iran giver en helt anden udlægning.

Ifølge iransk militær var det USA, der brød våbenhvilen ved at ramme et iransk olietankskib og et andet skib på vej ind i Hormuzstrædet. Iran beskylder også USA for at have gennemført angreb mod civile områder langs kysten ved Bandar Khamir, Sirik og øen Qeshm.

En iransk militærtalsmand kaldte den amerikanske indsats et brud på våbenhvilen og beskrev USA’s militær som “aggressive, terrorist, and pirate”.

Efter flere timers ild meldte iransk Press TV, at situationen på iranske øer og i kystbyer ved Hormuzstrædet var “back to normal now”.

Trods den nye optrapning fastholder Donald Trump, at våbenhvilen stadig er i kraft. I et interview med ABC News beskrev han de amerikanske angreb som et “love tap”.

Senere sagde Trump til journalister:

“They trifled with us today.”

Han tilføjede:

“We blew them away. They trifled. I call that a trifle.”

På spørgsmålet om, hvor situationen efterlader håbet om en forhandlet afslutning på konflikten, svarede Trump, at en aftale “might not happen, but it could happen any day”.

Han sagde også:

“I believe they want the deal more than I do.”

De nye angreb fik olieprisen til at stige. Brent-olie blev handlet omkring 101 dollar pr. tønde efter meldingerne om angrebene.

Samtidig oplyste De Forenede Arabiske Emirater, at landet havde opsnappet iranske missil- og droneangreb. Dermed er uroen ikke kun et spørgsmål mellem Washington og Teheran, men også en regional sikkerhedskrise.

Før angrebene var der meldinger om, at USA og Iran kunne være tæt på en midlertidig aftale om at standse krigen. Ifølge oplysningerne blev et kort memorandum delt mellem Washington og Teheran via Pakistan.

Den pakistanske premierminister, Shehbaz Sharif, havde før angrebene udtrykt optimisme og sagt:

“I firmly believe that this ceasefire will turn into a long-term ceasefire.”

Men efter nattens udveksling af ild er våbenhvilen tydeligt mere skrøbelig. Begge sider siger, at de reagerede på den andens handlinger. Begge sider hævder også fortsat at have ret til at forsvare sig.

Det gør Hormuzstrædet til konfliktens farligste punkt netop nu.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.