Andre nyheder

søn, 15 sep 2024

90 procent flere danske husstande køber energidrikke

Forbruget af energidrikke er steget markant i de danske husstande, viser ny undersøgelse. (Arkivfoto).
Justin Sullivan/Ritzau Scanpix Forbruget af energidrikke er steget markant i de danske husstande, viser ny undersøgelse. (Arkivfoto).

Forbruget af energidrikke det seneste år er steget markant. Det gælder både blandt den yngre del af den danske befolkning, men også blandt den ældre.

Det viser en ny undersøgelse fra Consumer Panel Services (CPS) GfK.

Ifølge undersøgelsen er antallet af husstande, der har købt energidrik mindst en gang på et år steget fra 558.000 i perioden 2019-2020 til 1.062.000 i 2023-2024.

Det er en stigning på 90 procent, skriver CPS GfK i en pressemeddelelse.

- Andelen af dem, der køber energidrikke er steget i alle aldersgrupper i løbet af de seneste fire år.

- Vi ser den stærkeste vækst i husstande i aldersgruppen 60 til 69 år, siger analytiker hos CPS GfK Charlotte Horsten i pressemeddelelsen.

Her har 23 procent af husstandene det seneste år købt energidrikke, mens det kun var 9 procent i 2020.

Ifølge Alexander Josiassen, der er professor i forbrug ved Copenhagen Business School, kan det øgede forbrug blandt den ældre del af befolkningen skyldes en udvidelse af leveår med godt helbred.

- Det handler formentlig om, at vi er sundere i længere tid end nogensinde før.

-De ældre er mere aktive og i længere tid, og de har derfor brug for mere energi, lyder det fra professoren.

På den baggrund er virksomhederne bag de effektive drikkevarer også i højere grad begyndt at markedsføre varerne til en bredere målgruppe, end det er set tidligere, lyder det.

Han påpeger, at en del af den markante stigning nok også skyldes, at der i perioden 2019-2020 var måneder fra marts til juli, mens undersøgelsen løb, hvor corona havde ramt Danmark.

- I disse måneder har folk nok ikke drukket energidrikke i samme grad, fordi de ikke var lige så aktive, siger Alexander Josiassen.

Han understreger dog, at der generelt er kommet en større social accept af forbrug af funktionelle drikkevarer.

CPS GfK's panelmedlemmer rapporterer alle deres indkøb af dagligvarer til forbrug i hjemmet til CPS GfK. Panelet består af op til 3000 danske husstande.

Consumer Panel Services GfK er datterselskab til analyse- og konsulentorganisationen YouGov.

Selskabet observerer forbrugeradfærd over tid på tværs af produkter og lokationer.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Langt flere end ventet er på seniorpension Ordningen for seniorpension er langt mere populær end ordningen for Arne-pensio... Læs mere
Novo Nordisk ramt af største aktienedtur siden 2002 Skuffende data for vægttabsmidlet Cagrisema sendte Novo Nordisk-aktien ned med ... Læs mere
Grønlands regering skal udpege kandidat som arktisk ambassadør Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) ser frem til at kunne udnævne en ark... Læs mere
Analytiker om kursreaktion: Novo er stadig konkurrencedygtige Den voldsomme kursreaktion på Novos seneste forskningsresultater kan være en o... Læs mere
Tur over mulig bro mellem Als og Fyn vil tage syv minutter i bil Det vil koste 22 milliarder kroner at anlægge en fast forbindelse mellem Als og... Læs mere