Forbruget af energidrikke det seneste år er steget markant. Det gælder både blandt den yngre del af den danske befolkning, men også blandt den ældre.
Det viser en ny undersøgelse fra Consumer Panel Services (CPS) GfK.
Ifølge undersøgelsen er antallet af husstande, der har købt energidrik mindst en gang på et år steget fra 558.000 i perioden 2019-2020 til 1.062.000 i 2023-2024.
Det er en stigning på 90 procent, skriver CPS GfK i en pressemeddelelse.
- Andelen af dem, der køber energidrikke er steget i alle aldersgrupper i løbet af de seneste fire år.
- Vi ser den stærkeste vækst i husstande i aldersgruppen 60 til 69 år, siger analytiker hos CPS GfK Charlotte Horsten i pressemeddelelsen.
Her har 23 procent af husstandene det seneste år købt energidrikke, mens det kun var 9 procent i 2020.
Ifølge Alexander Josiassen, der er professor i forbrug ved Copenhagen Business School, kan det øgede forbrug blandt den ældre del af befolkningen skyldes en udvidelse af leveår med godt helbred.
- Det handler formentlig om, at vi er sundere i længere tid end nogensinde før.
-De ældre er mere aktive og i længere tid, og de har derfor brug for mere energi, lyder det fra professoren.
På den baggrund er virksomhederne bag de effektive drikkevarer også i højere grad begyndt at markedsføre varerne til en bredere målgruppe, end det er set tidligere, lyder det.
Han påpeger, at en del af den markante stigning nok også skyldes, at der i perioden 2019-2020 var måneder fra marts til juli, mens undersøgelsen løb, hvor corona havde ramt Danmark.
- I disse måneder har folk nok ikke drukket energidrikke i samme grad, fordi de ikke var lige så aktive, siger Alexander Josiassen.
Han understreger dog, at der generelt er kommet en større social accept af forbrug af funktionelle drikkevarer.
CPS GfK's panelmedlemmer rapporterer alle deres indkøb af dagligvarer til forbrug i hjemmet til CPS GfK. Panelet består af op til 3000 danske husstande.
Consumer Panel Services GfK er datterselskab til analyse- og konsulentorganisationen YouGov.
Selskabet observerer forbrugeradfærd over tid på tværs af produkter og lokationer.
Kilde: /ritzau/