Andre nyheder

søn, 13 okt 2024

Alternativet vil honorere cykelpendlere med fradrag

En cyklist på en elcykel ses her på Nørregade i København i november sidste år. Alternativets forslag om et cykelfradrag skal gælde både almindelige cykler og elcykler. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix En cyklist på en elcykel ses her på Nørregade i København i november sidste år. Alternativets forslag om et cykelfradrag skal gælde både almindelige cykler og elcykler. (Arkivfoto).

Alternativet vil indføre et nyt befordringsfradrag for cykelpendlere.

Med en takst på tre kroner per kilometer fra 2-24 kilometer, hvor det nuværende befordringsfradrag starter, skal der være en gevinst, hvis du vælger at cykle på arbejde.

Det er et af flere forslag i et nyt, større cykeludspil fra Alternativet.

- Samfundet tjener rigtig godt på, at vi cykler. Men det kan den enkelte cyklist ikke mærke. Det vil vi gerne lave om, for det skal kunne betale sig at cykle, siger Christina Olumeko, der er Alternativets mobilitetsordfører.

Ifølge tal fra Transportministeriet er der en samfundsmæssig gevinst på over otte kroner ved at erstatte en kilometer i bil med en kilometer på cykel.

Det er ikke første gang, at Alternativet har et forslag med en form for cykelfradrag.

Men den tidligere manglende opmærksomhed bekymrer ikke Christina Olumeko.

- Vi skal turde stille de her forslag igen og igen, for med tiden så er min erfaring, at selv de visionære forslag også bliver til virkelighed.

Alternativet forestiller sig, at det kørte antal kilometer skal kontrolleres gennem en app til telefonen udviklet af staten.

Partiet estimerer videre, at cykelfradraget vil koste omkring 350 millioner kroner om året.

Det skal finansieres ved at tilbagerulle regeringens nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift og ved at hæve dieselafgiften.

Erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI) deler Alternativets ambition om at fremme cyklen som transportmiddel til arbejde og ser et "uudnyttet potentiale".

Men det kan gøres smartere og billigere, end hvad Alternativet foreslår, mener branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen.

- Derfor anbefaler vi i stedet, at man arbejder med arbejdsgiverbetalte cykler. Hvor virksomheder stiller cykler til rådighed, som man så ikke bliver beskattet af, som det er tilfældet i dag med firmacykler.

Dansk Industri kalder det en "Fri Cykel-ordning" og foreslår, at der afsættes 70 millioner kroner til det årligt på finansloven fra næste år.

Alternativets cykeludspil indeholder også et forslag om arbejdsgiverbetalt tilskud til cykler, samt at det skal være skattefrit, hvis en medarbejder i forbindelse med arbejde har arbejdsgiverens cykel parkeret på sin hjemadresse.

Det nuværende befordringsfradrag har en sats på 2,23 kroner per kilometer for mellem 25 og 120 kilometer transport til arbejde. Fradraget gælder både bil, cykel og offentlig transport.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Langt flere end ventet er på seniorpension Ordningen for seniorpension er langt mere populær end ordningen for Arne-pensio... Læs mere
Novo Nordisk ramt af største aktienedtur siden 2002 Skuffende data for vægttabsmidlet Cagrisema sendte Novo Nordisk-aktien ned med ... Læs mere
Grønlands regering skal udpege kandidat som arktisk ambassadør Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) ser frem til at kunne udnævne en ark... Læs mere
Analytiker om kursreaktion: Novo er stadig konkurrencedygtige Den voldsomme kursreaktion på Novos seneste forskningsresultater kan være en o... Læs mere
Tur over mulig bro mellem Als og Fyn vil tage syv minutter i bil Det vil koste 22 milliarder kroner at anlægge en fast forbindelse mellem Als og... Læs mere