Når Carlsberg efter planen overtager britiske Britvic i begyndelsen af næste år, rykker den danske bryggerikoncern endnu tættere på den amerikanske læskedrikgigant Pepsico.
Det fortæller administrerende direktør Jacob Aarup-Andersen til MarketWire. Det sker i forbindelse med annonceringen af, at Carlsberg har budt lige godt 29 milliarder kroner for Britvic.
Britvic indgik for nogle år siden en 20-årig aftale om at tappe Pepsicos produkter på licens til det britiske og irske marked.
Carlsberg har allerede lignende aftaler med Pepsico, hvad angår Norge, Sverige, Schweiz, Laos og Cambodja.
Og ifølge Jacob Aarup-Andersen kan der være flere samarbejder på vej.
- Pepsi har været meget åben det sidste års tid om, at de gerne vil have færre og større partnere på læskedrikfronten. Derfor er vi i samtale med Pepsi omkring andre markeder, siger han til MarketWire.
Ved at slå pjalterne sammen med Pepsi andre steder kan Carlsberg få endnu større udnyttelse af sine produktionsfaciliteter og sit distributionsnetværk.
Det vil også være stordriftsfordele at hente i forhold til indkøb af råvarer.
Herhjemme har Carlsberg en licensaftale med Coca-Cola, mens Royal Unibrew producerer og distribuerer de Pepsico-drikkevarer, der sælges i Danmark - men også i Holland, Finland og Baltikum.
Kilde: /ritzau/