Andre nyheder

fre, 23 feb 2024

Chokerende: Populær tøjgigant dropper XXL-tøj

Foto : Depositphotos.com

Nu er det snart slut med at finde tøj i størrelse XXL på bøjlerne i Monki's tøjbutikker. Den svenske tøjkæde, som har hele 8 butikker i Danmark, har besluttet sig for at kassere størrelsen fra deres udvalg, ifølge det norske medie minmote.no.

I modsætning til brandets rivaler har Monki ellers været kendt for et bredt og mere inkluderende udvalg af tøjstørrelser. Tidligere har de nemlig haft et sortiment af tøj i størrelsen XXL og jeans i størrelserne 24 til 40, fortæller det norske medie.

Manglende efterspørgsel

Denne beslutning har vakt en del røre på blandt andet Monki's egne sociale medier. En række brugere har kritiseret tøjkæden for ikke at være inkluderende – særligt over for alle størrelser og kropstyper.

En bølge af beskeder strømmer ind i kommentarfeltet under et Instagram-opslag med et billede af en t-shirt med påskriften "love is" efter Monki's beslutning. Brugere påpeger ironien i, at Monki's handlinger ikke afspejler "kærlighed". Som en bruger skriver: "Kærlighed er at elske alle, ikke kun tynde mennesker".

Monki er kommet med en forklaring på deres beslutning, og de påpeger overfor DR, at beslutningen skyldes manglende efterspørgsel efter de større størrelser. "Efter at have gennemgået og evalueret vores udvalg i størrelser, besluttede vi at reducere det på grund af lav efterspørgsel", skriver de til DR. De fastholder dog, at de er kendt for mangfoldighed, lighed og inklusion.

Det er ren business

I en kommentar til Min Mote fortæller modeteoretiker Pia Henriksen, at Monki's handlinger handler mere om, hvad der er økonomisk gavnligt for virksomheden. Hun stiller spørgsmålstegn ved, om virksomheders fokus på mangfoldighed og inklusion er mere ord end egentlig handling – og derfor mere branding end ønsket om at skabe reel forandring.

"Det er business, ikke omsorg, de beskæftiger sig med, og set i det perspektiv, så tror jeg ikke 'fast fashion' (hurtigtproduceret mode, red.) kommer til at ændre så meget," fortæller hun.

Monki, der stadig fastholder tøj i størrelse XXS i deres sortiment, er en del af H&M-group, der også tæller mærkerne H&M, & Other Stories, Weekday, Cos og Arket.

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere