Andre nyheder

tor, 28 nov 2024

af Mikkel Preisler

Danske forbrugere varmede op til julehandlen i oktober

Butikkernes omsætning er hen over det seneste år steget med 3,3 procent, når man korrigerer for prisudviklingen. (Arkivfoto).
Hans Meineche/Ritzau Scanpix Butikkernes omsætning er hen over det seneste år steget med 3,3 procent, når man korrigerer for prisudviklingen. (Arkivfoto).

Efter at have ligget underdrejet i flere år er der små tegn på, at privatforbruget er på vej op hjemme.

Et af dem er Danmarks Statistiks opgørelse over omsætningen i detailhandlen i oktober, der er offentliggjort torsdag.

Den viser, at danske forbrugere handlede for 0,3 procent mere i butikkerne end i september, når man korrigerer for sæson og prisudvikling.

Og sammenligner man med detailomsætningen i oktober sidste år, er der tale om en stigning på 3,3 procent.

- Detailsalget har igen fået ben at gå på og sniger sig op på det højeste i 30 måneder. Det er små skridt frem, hvor danskerne stille og roligt igen handler mere i detailhandlen.

- Og forventningerne til omsætningen hos detailvirksomhederne er skruet i vejret på det seneste, konstaterer Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank.

Morten Granzau, der er vicedirektør i Dansk Industri tror endda på, at der er grobund for et endnu højere forbrug de kommende måneder.

- En høj beskæftigelse kombineret med langsomt faldende renter og solide opsparinger i husholdningerne er med til at sikre, at de fleste forbrugere kan få råd til nogle pæne julegaver i år, vurderer han.

Hos Dansk Erhverv ser man frem til julemånederne november og december, som traditionelt er de vigtigste for detailhandlen.

- Vi forventer, at detailsalget i julemånederne i år vil være cirka 1,9 procent større end sidste år. Det er en kombination af høj lønvækst samt lav inflation, der er med til at sikre fremgang i salget i julemånederne, siger Kristian Skriver, der er seniorøkonom.

Det var særligt tøjbutikkerne, der har mærket den øgede købelyst blandt forbrugerne.

Alene i oktober steg salget med 2,7 procent, mens andre forbrugsvarer - som blandt andet omfatter udstyr til bolig og fritid - steg med 1,4 procent.

Samtidig fortsætter discountforretningerne med at tage markedsandele i modsætning til de traditionelle supermarkeder, hvis andel af detailsalget har stået stille det seneste halve år.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Kæmpe jordskælv i Thailand og Myanmar Thailand og Myanmar er i dag blevet ramt af et voldsomt jordskælv, der har medf... Læs mere
Volvo bruger AI og virtuelle miljøer til at forbedre sikkerheden Volvo går forrest i jagten på mere sikker kørsel – med banebrydende AI og v... Læs mere
Audi tager banebrydende skridt med virtuel styring i karrosseriproduktion Audi skaber verdensnyhed med virtuel produktionsstyring i karrosseriafdelingen o... Læs mere
Opel sætter ny standard for sædekomfort i Grandland og Astra Opel tager komfort og bæredygtighed til nye højder med avancerede ergonomiske ... Læs mere
Mercedes-Benz sætter ny standard for bæredygtighed med ny CLA-model Mercedes-Benz tager endnu et skridt mod en grønnere fremtid med lanceringen af ... Læs mere