Andre nyheder

man, 29 apr 2024

Færdigboret tunnel skal redde København fra at drukne

Billedet viser boremaskinen "Sigrid", inden den påbegyndte sin rejse under jorden. Undervejs har maskinen fået skiftet reservedele ni gange.
Hofor/Free Billedet viser boremaskinen "Sigrid", inden den påbegyndte sin rejse under jorden. Undervejs har maskinen fået skiftet reservedele ni gange.

Kalenderen viste 2. juli 2011.

København blev ramt af et skybrud af historiske dimensioner.

Viadukter, gangtunneler og veje blev oversvømmet. Trafikken brød flere steder fuldstændig sammen.

Også kældre og huse oplevede store vandskader.

Risikoen for et sådan scenarie er nu blevet minimeret.

Med en kampvægt på 110 tons har boremaskinen "Sigrid" boret den sidste del af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel.

Det oplyser Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, Hofor, i en pressemeddelelse mandag.

Tunnelen skal holde det østlige Frederiksberg og Vesterbro fri for oversvømmelser ved skybrud.

Og den vil ifølge Henrik Bay, administrerende direktør i Frederiksberg Forsyning, få stor betydning for byens borgere og gæster.

- Den beskytter værdier og skaber øget tryghed, fordi den er med til at gøre områderne robuste over for skybrud, siger direktøren i meddelelsen.

Gennem de seneste tre måneder har "Sigrid" boret sig 702 meter gennem undergrunden fra Kalvebod Brygge og frem til Halmtorvet.

Boremaskinen har op til 20 meter nede i undergrunden passeret veje og jernbanespor, ligesom den har været tæt på metrolinjen M3 - også kaldet Cityringen.

Samlet er tunnelen, der først forventes helt klar til brug i 2026, 1,3 kilometer lang.

Med en diameter på op til tre meter kan tunnelen i sig selv opbevare 10.000 kubikmeter vand.

Overskydende vand fra kloakkerne kan dermed vente i tunnelrøret, indtil der er plads på rensningsanlægget.

På den måde kan man i langt de fleste regnskyl undgå at lede vandet ud i havnen.

Kun i de mest ekstreme skybrudstilfælde vil vandet blive pumpet op fra tunnelen og direkte ud i havnen via en pumpestation på Kalvebod Brygge.

- Men klimaforandringerne giver mere vand, end vi kan forestille os, så selv om denne tunnel kan rumme alt det skybrudsvand, der lå i Istedgade efter skybruddet i 2011, er der brug for flere løsninger, hvis byen skal fungere, når det regner så kraftigt, siger administrerende direktør i Hofor Henrik Plougmann Olsen.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Langt flere end ventet er på seniorpension Ordningen for seniorpension er langt mere populær end ordningen for Arne-pensio... Læs mere
Novo Nordisk ramt af største aktienedtur siden 2002 Skuffende data for vægttabsmidlet Cagrisema sendte Novo Nordisk-aktien ned med ... Læs mere
Grønlands regering skal udpege kandidat som arktisk ambassadør Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) ser frem til at kunne udnævne en ark... Læs mere
Analytiker om kursreaktion: Novo er stadig konkurrencedygtige Den voldsomme kursreaktion på Novos seneste forskningsresultater kan være en o... Læs mere
Tur over mulig bro mellem Als og Fyn vil tage syv minutter i bil Det vil koste 22 milliarder kroner at anlægge en fast forbindelse mellem Als og... Læs mere