Den erfarne erhvervsleder Kåre Schultz har stor erfaring fra medicinalindustrien, hvor han har siddet i toppen af medicinalkæmper som Lundbeck, Novo Nordisk og Teva.
Onsdag eftermiddag er han trådt ind på nyt land, da han officielt er blevet valgt som ny bestyrelsesformand for det kriseramte luftfartsselskab SAS.
- Det betyder jo bare, at jeg skal skynde mig at sætte mig ind i, hvordan luftfart fungerer. Det kan jeg godt finde ud af, siger Kåre Schultz.
Dermed skal han være med til at styre SAS i selskabets nye begyndelse, hvor en del af gælden er annulleret, og selskabet officielt er trådt ud af konkursbeskyttelse og har budt nye ejere velkommen.
- Jeg kan rigtig godt lide, når det er svært, og når det er en kompliceret opgave. Og så kan jeg godt lide at få opgaven løst. I det her tilfælde må man sige, at det er en dejligt svær opgave, siger han.
Det gældsplagede selskab søgte om konkursbeskyttelse i USA i midten af 2022 og tog da hul på den såkaldte chapter 11-proces. Det gav SAS ro til at fokusere på en genopretning af selskabet uden at skulle bekymre sig om kreditorer, der ville have penge tilbage.
Det er den nye ejerkreds bestående af kapitalfonden Castlelake, luftfartsselskabet Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat, der har udpeget en ny bestyrelse med Schultz i spidsen.
Opgaven er nu ifølge ham at bevise, at det kan lade sig gøre at drive SAS på en bæredygtig måde både finansielt og miljømæssigt.
- Overskriften er jo, at vi skal optimere driften, siger han.
Han peger på, at det blandt andet drejer sig om at se på, hvilke ruter SAS skal flyve, organisering af samarbejde og sikre, at driftssituationen er så optimal som muligt både for kunder og økonomien.
- Det er ledelsen, der har ansvar for at komme med gode forslag og idéer til det. Jeg skal bare sikre mig, at det sker.
Kåre Schultz har før været med til at få et selskab på rette kurs. Det gjorde han blandt andet med danske Lundbeck og siden Teva, der blandt andet involverede spareplaner med tusindvis af fyringer.
Schultz mener dog, det er en anden opgave, der venter i SAS, i og med at selskabet har overlevet en rekonstruktion og i dag står stærkere og har forhandlet aftaler, som har forbedret driften.
- Jeg tror, man tænke på det nu, som at det er en offensiv position for SAS, hvor man skal optimere. Der kan jo altid ske det, at optimering medfører ændringer i arbejdsstyrken. Men det er noget, som ledelsen skal finde ud af og tage stilling til, siger han.
Foruden at blive tiltrukket af den svære opgave, som der ligger forud i den nye bestyrelsespost, lægger Kåre Schultz også vægt på, at han altid har elsket SAS.
- Jeg har rejst utroligt meget med SAS. Jeg tror faktisk, jeg må have tilbragt flere timer og dage om bord på SAS-fly end de fleste mennesker, siger han.
Derudover peger han på, at det er vigtigt, at Skandinavien er forbundet med resten af verden.
- Vi lever i sidste ende af at sælge vores produkter i verden. Det er eksporten, der driver væksten og vores velstand. Derfor har det en samfundsmæssig betydning, at vi har et godt, troværdigt og effektivt luftfartsselskab, siger han.
Kilde: /ritzau/