Regeringen har tirsdag præsenteret et stort udspil til en uddannelsesreform, men der kigges i den forbindelse ikke på den ellers udskældte 7-trinsskala.
- Jeg kan godt se udfordringerne ved den eksisterende skala. Der er rettet en relevant kritik af den, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) på et pressemøde i Trekroner i Roskilde.
- Der er mange, der gerne vil ændre det, men ingen ved, hvad det skal ændres til. Det ligger ikke øverst på den uddannelsespolitiske dagsorden, siger han.
I flere år har der været heftig kritik af karakterskalaen. Blandt andre fra den nuværende beskæftigelsesminister, Ane Halsboe-Jørgensen (S), da hun i 2020 var uddannelses- og forskningsminister.
- Det virker forkert på mig, at vi kan bedømme vores børn og unge med minuskarakterer. Det signal, der ligger i det, er jeg ikke tilhænger af, sagde hun blandt andet dengang ifølge DR.
Tidligere i år var Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) og Danske Universiteters Uddannelsespolitiske Udvalg ude med kritik af skalaen.
Den fokuserer for meget på fejl og mangler, når der gives karakterer og bør derfor afskaffes, lød det til DR.
Der er for langt mellem de midterste karakterer 4, 7 og 10, og karakteren minus 3 er unødvendigt barsk, mener de.
Det skaber et tunnelsyn hen mod karakterer og gør, at de studerende mister modet til at udfordre sig selv fagligt. Det sagde Thomas Kepler, der er formand for de danske gymnasielærere, til DR.
- Det er en udvikling, vi har set gå i den forkerte retning, siden 7-trinsskala en blev indført.
- Der er kommet et overdrevent karakterræs, negativ præstationskultur og et så kraftigt fokus på selve karakteren, at det hæmmer elevernes evne til at engagere sig i fagene og have modet til at stille spørgsmål eller fejle, sagde han.
Også gymnasieeleverne tilsluttede sig kritikken, sagde Joachim Stærk Federspiel, der er formand for DGS.
Kilde: /ritzau/