Et fragtskib udstyret med gigantiske, stive sejl har markant reduceret sit brændstofforbrug og CO2-udledning, viser data fra en shippingvirksomhed. Det britisk-designede WindWings-system blev testet ombord på Pyxis Ocean i seks måneder, og resultatet fremhæver vindkraftens potentiale til at mindske skibsfartens klimaaftryk.
Eksperter kalder resultaterne "meget lovende", men påpeger, at kun en brøkdel af den internationale flåde i øjeblikket anvender denne teknologi. WindWings, lavet af samme materiale som vindmøllevinger, kan foldes sammen i havnen og udfoldes til at stå 37,5 meter højt på åbent hav.
Efter monteringen i Shanghai drog skibet ud i august 2023 og sejlede i seks måneder på tværs af Det Indiske Ocean, Stillehavet samt Nord- og Sydatlanten. I denne periode brugte skibet i gennemsnit tre ton mindre brændstof om dagen, hvilket svarer til en besparelse på 11,2 ton CO2 dagligt.
På årsbasis ville dette svare til at fjerne 480 biler fra vejene, estimerer Cargill.
Selvom besparelsen virker minimal i den store skala, hvor international skibsfart står for 837 millioner ton CO2 årligt, ser Cargill positivt på fremtiden. "Vi tror, at teknologier, der udnytter vinden, kan blive en vigtig, omkostningseffektiv løsning for at opnå vores dekarboniseringsmål," udtaler Jan Dieleman, præsident for Cargills Ocean Transportation-forretning.
Cargill arbejder på at tilpasse over 250 havne globalt til at modtage skibe udstyret med disse sejl. BAR Technologies, firmaet bag vingedesignet, søger flere skibe at udstyre og planlægger at bruge tre sejl fremover for yderligere at øge besparelserne.
Stephen Gordon fra Clarksons Research understreger vigtigheden af muligheden for at eftermontere eksisterende skibe, som det er tilfældet med Pyxis Ocean. "Det vil tage årtier at levere alle de nye skibe, der er nødvendige for dekarboniseringen. I dag er værfterne på globalt plan fyldte, og leveringstiderne ligger på gennemsnitligt 3,5 år," siger han.
Dr. Simon Bullock fra University of Manchester's Tyndall Centre opfordrer til handling for at bekæmpe klimaændringerne og mener denne teknologi er vejen frem for at undgå øgede klimapåvirkninger," siger han til BBC.