Andre nyheder

tor, 25 jul 2024

Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant

Unilevers produkter inden for skønhed og velvære har stået for en omsætning på 6,5 milliarder euro årets første halve år. Det er en forbedring på 5,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år. (Arkivfoto).
Tatan Syuflana/Ritzau Scanpix Unilevers produkter inden for skønhed og velvære har stået for en omsætning på 6,5 milliarder euro årets første halve år. Det er en forbedring på 5,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år. (Arkivfoto).

Den britiske forbrugergigant Unilever leverer i første halvår et overskud på fire milliarder euro, hvilket svarer til knap 30 milliarder kroner.

Dermed er overskuddet 134 millioner euro højere i forhold til samme periode sidste år.

Det viser selskabets halvårsregnskab torsdag.

Særligt Unilevers produkter inden for skønhed og velvære har solgt bedre end sidste år. Skønhedsdivisionen har sikret en omsætning på 6,5 milliarder euro, hvilket er en forbedring på 5,1 procent.

Samlet har forbrugergiganten formået at løfte omsætningen i løbet af årets første halvår. Her blev der omsat for 31,1 milliard euro. Det svarer til 232 milliarder kroner.

Det er en forbedring på 2,3 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor omsætningen lød på 30,4 milliarder euro.

Unilever står bag varemærker som Dove, Rexona, Hellmann og Knorr.

Virksomhedens underliggende salgsvækst på 3,9 procent ender en smule lavere end analytikernes forventning på 4,2 procent, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den underliggende vækst i salget er et udtryk for udviklingen, hvis man ser bort fra blandt andet tilkøb eller frasalg af dele af virksomheden og udsving i valutakurser.

Unilever fastholder efter halvårsregnskabet sine forventninger til regnskabsåret, der lyder på en underliggende vækst i salget på mellem tre og fem procent.

- Der er meget at gøre, men vi fastholder vores fokus på at omdanne Unilever til en virksomhed, der konsekvent leverer bedre resultater, siger selskabets administrerende direktør, Hein Schumacher, i en udtalelse knyttet til regnskabet.

Forbrugergiganten meddelte i marts, at man ville udskille sin isforretning, der omfatter brands som Magnum, Ben & Jerry's og Wall's.

Sidstnævnte ejer blandt andet danske Frisko, der står bag isklassikere som Kung Fu, Københavnerstang, Filur og Champagnebrus.

Målet er at trimme forretningen og finde besparelser for 800 millioner euro inden for en treårig periode.

Tidligere på måneden påbegyndte Unilever ifølge Bloomberg News indledende forhandlinger om et salg af isforretningen for 132,8 milliarder kroner.

Unilever forventer, at udskilningen af isforretningen bliver gennemført i slutningen af 2025.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Lars Bojes parti runder 5000 godkendte vælgererklæringer Den tidligere formand for Nye Borgerlige har indsamlet en fjerdedel af de nødve... Læs mere
Moderaternes gruppeformand overtager Jeppe Søes poster efter exit Henrik Frandsen skal fremover sidde i Folketingets ledelse. Han overtager også ... Læs mere
Troels Lund blev i Forsvarsministeriet: Store omkostninger at skifte Trods opfordring om nyt job blev Troels Lund som forsvarsminister på grund af o... Læs mere
Konservative afviser at optage Jeppe Søe i folketingsgruppen Partier tager nu stilling til, om de vil optage Jeppe Søe i deres folketingsgru... Læs mere
Nuuk Lufthavn dumper endnu et sikkerhedstjek og forlænger flyvepause Internationale flyvninger fra og til problemramt lufthavn i Grønland er suspend... Læs mere