Danske forbrugere køber i stigende grad et hav af forskellige varer og ydelser i udenlandske netbutikker.
Her er det den enkelte virksomheds ansvar at sørge for, at der afregnes korrekt moms til den danske stat.
Men for mange netbutikker gælder det, at de ikke får betalt det, de skal.
Siden 2020 har Skattestyrelsen gennemført mere end 1500 momskontroller, og i ni ud af ti tilfælde har virksomheden ikke afregnet korrekt.
Det har ført til, at styrelsen i perioden har udsendt opkrævninger for en kvart milliard kroner, viser en ny opgørelse.
Ingen danske virksomheder skal udkonkurreres af "plattenslagere" fra andre dele af verden, mener skatteminister Rasmus Stoklund (S).
- Alle de butikker, der har rent mel i posen, lider under, at andre virksomheder kan have lavere priser, fordi de ikke betaler den moms, de skal, siger han.
Rasmus Stoklund roser styrelsen for at være "ret god" til at kontrollere de virksomheder, hvor der er "mystisk aktivitet".
Det ses ved, at styrelsen har en meget høj såkaldt træfprocent, fremhæver han.
Sidste år fandt styrelsen manglende momsangivelse hos 92 procent af de kontrollerede virksomheder.
- Man er god til at vælge de rigtige butikker ud, så man ikke forstyrrer nogle, der har betalt den moms, de skal, siger skatteministeren.
Han understreger, at der i EU er et vigtigt samarbejde på momsområdet og fremhæver den fælleseuropæiske momsordning "Moms One Stop Shop".
Her har virksomheder siden 2021 kunnet indberette og betale moms af deres salg på tværs af EU i stedet for til hvert enkelt land, der er solgt til.
Samlet set har det givet et provenu på otte milliarder kroner.
- Den ordning er væsentlig og effektiv, og vi overvejer i samarbejde med de andre europæiske lande, om den skal udvides yderligere, siger ministeren.
Skattestyrelsen har siden 2018 løbende fået tilladelse fra Skatterådet til at indhente oplysninger om danskeres betalinger til udenlandske netbutikker for at kontrollere momsbetalinger.
Kilde: /ritzau/