Et skridt mod fælles ladestandard
I USA er udviklingen ifølge CarAndDriver allerede godt i gang: en lang række bilproducenter som Ford, BMW, Hyundai og Mercedes har meldt ud, at de fremover vil anvende Teslas ladestik – det såkaldte NACS (North American Charging Standard) – på deres elbiler.
Det betyder, at disse biler vil kunne tilgå Teslas omfattende Supercharger-netværk uden adapter.
Selvom dette i første omgang gælder det nordamerikanske marked, kan skiftet få afsmittende effekt på Europa – herunder Danmark – hvor en lignende harmonisering af ladestandarden længe har været ønsket.
Adaptere skaber midlertidig bro
For eksisterende elbiler med det udbredte CCS-ladestik tilbyder flere producenter adaptere, så kunderne allerede nu kan oplade på Teslas netværk.
I Danmark er det for eksempel muligt at bruge en CCS-Tesla-adapter til at lade på en Supercharger, hvis bilen er godkendt af Tesla.
Ford og GM har allerede lanceret adaptere, mens BMW, Hyundai, Kia, Audi og andre vil følge trop i 2025.
Adapterne bliver et vigtigt overgangsværktøj, indtil bilerne fra fabrikken leveres med Teslas stik som standard.
Hvad betyder det for danske elbilister?
I Danmark er Tesla Superchargers blandt de mest driftssikre og hurtige opladere, og netværket er allerede åbnet op for andre mærker på en række lokationer.
Hvis bilproducenter fremadrettet benytter samme stiktype som Tesla, kan det øge tilgængeligheden og brugervenligheden for elbilister markant.
Det vil også reducere behovet for forskellige ladekabler, adaptere og apps – noget, der i dag ofte forvirrer nye elbilejere.
En fælles ladestandard vil gøre det lige så nemt at ”tanke” en elbil, som det er at fylde benzin på en fossilbil.
Mulighed for europæisk harmonisering?
Selvom NACS er udviklet til det amerikanske marked, har flere aktører i EU og ladeindustrien udtrykt interesse for at evaluere, om Teslas stik kan blive et officielt supplement til CCS-standarden i Europa.
Det er dog endnu uvist, om EU vil ændre retningslinjer.
Men én ting er sikkert: Tesla har sat en ny standard – og resten af branchen er nu ved at følge trop.