biler

tir, 01 apr 2025

af Mikkel Preisler

Er brintbilernes dage talte?

Bexim / Wikimedia Commons

Brintbiler har længe været betragtet som en lovende teknologi for fremtidens grønne transport. Men udviklingen er gået i stå, siden Everfuel annoncerede de lukkede deres brintstationer i Danmark – og dermed er afstanden imellem elbiler og brintbiler øget yderligere -  da antallet af ladestandere er steget betydeligt i Danmark i den mellemliggende periode.

Lukning af brinttankstationer i Danmark

I september 2023 meddelte Everfuel, virksomheden ansvarlig for driften af Danmarks brinttankstationer, at alle stationer ville blive lukket. Dette skyldtes manglende modenhed i produktionen af grøn brint og en utilstrækkelig volumen af brintkøretøjer på vejene.

På trods af, at mere end 100 brintbiler var registreret på vejene i Danmark – hovedparten Toyota Mirai – blev det vurderet, at markedet endnu ikke var modent nok.

Internationale udfordringer for brintbiler

Danmark står ikke alene med udfordringerne ifølge AUTOCAR. I Tyskland annoncerede H2 Mobility i marts 2025 lukningen af 22 brinttankstationer med fokus på personbiler, hvilket signalerer en strategisk omlægning mod brintdrevne lastbiler. Shell i Californien planlægger desuden at lukke 10 ud af 11 brinttankstationer, trods tidligere planer om at åbne 48. Disse lukninger rammer især ejere af Toyota Mirai i USA, der oplever stigende priser og reduceret tilgængelighed af brint.

Bilproducenternes skiftende holdning

Bilproducenternes holdning til brint er blevet mere nuanceret. Toyota, der traditionelt har været fortaler for brintbiler, har udtrykt mere forsigtighed omkring teknologiens fremtid i personbiler.

Chef-teknologidirektør Hiroki Nakajima udtalte i januar 2025: ”Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at fremtiden er lys for brint. Hvis vi opgiver denne teknologi, risikerer vi at give op på fremtiden.”

Fremtidsudsigterne for brintbiler

På trods af disse tilbageslag ser visse producenter stadig potentiale i brintteknologien.

BMW fortsætter sin satsning og forventer, at omkostningerne ved brintbiler kan nå niveauet for benzinbiler inden for fem år. Hyundai lancerer ligeledes deres nye brintbil, Initium, allerede i 2025.

Brintbilernes fremtid fremstår usikker, præget af både infrastrukturmæssige udfordringer og bilproducenternes varierende strategier.

Trods optimismen fra enkelte aktører står brintbiler stadig over for betydelige hindringer, før de kan opnå bred accept på markedet. Såfremt brintbilteknologien modnes og overvinder de eksisterende udfordringer, kan teknologien potentielt bidrage væsentligt til at reducere luftforurening i byerne og gøre os mindre afhængige af fossile brændstoffer, hvilket kan skabe en renere og mere bæredygtig fremtid .

 

Andre læser også

Erklærer Trump handelskrig kan det koste 16.000 arbejdspladser og 47 milliarder kroner Der er nu få timer til at Trump afslører sin hævnskat. De kan potentielt kost... Læs mere
Trumps toldkrig: EU er klar Med få timer igen gør EU sig klar til at agere på de potentielle gengældelse... Læs mere
1956 Porsche 356A: Klassisk elegance med skjulte kræfter En ikonisk Porsche 356A fra 1956 er blevet nænsomt opgraderet med moderne tekni... Læs mere
BMW R 12 G/S: Klassisk enduro med moderne teknologi BMW trækker på sin enduro-arv og løfter sløret for den nye R 12 G/S – en r... Læs mere