Brintbiler har længe været betragtet som en lovende teknologi for fremtidens grønne transport. Men udviklingen er gået i stå, siden Everfuel annoncerede de lukkede deres brintstationer i Danmark – og dermed er afstanden imellem elbiler og brintbiler øget yderligere - da antallet af ladestandere er steget betydeligt i Danmark i den mellemliggende periode.
Lukning af brinttankstationer i Danmark
I september 2023 meddelte Everfuel, virksomheden ansvarlig for driften af Danmarks brinttankstationer, at alle stationer ville blive lukket. Dette skyldtes manglende modenhed i produktionen af grøn brint og en utilstrækkelig volumen af brintkøretøjer på vejene.
På trods af, at mere end 100 brintbiler var registreret på vejene i Danmark – hovedparten Toyota Mirai – blev det vurderet, at markedet endnu ikke var modent nok.
Internationale udfordringer for brintbiler
Danmark står ikke alene med udfordringerne ifølge AUTOCAR. I Tyskland annoncerede H2 Mobility i marts 2025 lukningen af 22 brinttankstationer med fokus på personbiler, hvilket signalerer en strategisk omlægning mod brintdrevne lastbiler. Shell i Californien planlægger desuden at lukke 10 ud af 11 brinttankstationer, trods tidligere planer om at åbne 48. Disse lukninger rammer især ejere af Toyota Mirai i USA, der oplever stigende priser og reduceret tilgængelighed af brint.
Bilproducenternes skiftende holdning
Bilproducenternes holdning til brint er blevet mere nuanceret. Toyota, der traditionelt har været fortaler for brintbiler, har udtrykt mere forsigtighed omkring teknologiens fremtid i personbiler.
Chef-teknologidirektør Hiroki Nakajima udtalte i januar 2025: ”Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at fremtiden er lys for brint. Hvis vi opgiver denne teknologi, risikerer vi at give op på fremtiden.”
Fremtidsudsigterne for brintbiler
På trods af disse tilbageslag ser visse producenter stadig potentiale i brintteknologien.
BMW fortsætter sin satsning og forventer, at omkostningerne ved brintbiler kan nå niveauet for benzinbiler inden for fem år. Hyundai lancerer ligeledes deres nye brintbil, Initium, allerede i 2025.
Brintbilernes fremtid fremstår usikker, præget af både infrastrukturmæssige udfordringer og bilproducenternes varierende strategier.
Trods optimismen fra enkelte aktører står brintbiler stadig over for betydelige hindringer, før de kan opnå bred accept på markedet. Såfremt brintbilteknologien modnes og overvinder de eksisterende udfordringer, kan teknologien potentielt bidrage væsentligt til at reducere luftforurening i byerne og gøre os mindre afhængige af fossile brændstoffer, hvilket kan skabe en renere og mere bæredygtig fremtid .