Et nyt lovforslag fra Samferdselsdepartementet har sat gang i en ophedet debat:
Skal det virkelig være forbudt blot at holde en mobiltelefon i hånden under kørsel – selv hvis den ikke bruges? Utrykningspolitiet (UP) nikker, men Norges Automobil-Forbund (NAF) siger stop.
Et klart signal – eller unødvendig skærpelse?
I dag er det allerede forbudt at bruge håndholdt mobil under kørsel, og der findes strikse regler for, hvordan telefoner må anvendes via holdere. Alligevel ønsker myndighederne nu at gå skridtet videre og indføre et totalforbud mod at røre ved telefonen, medmindre den er fastmonteret.
Begrundelsen fra Samferdselsdepartementet er, at forbuddet vil sende "en klar og entydig adfærdsforventning til publikum", og samtidig gøre det lettere for politiet at slå ned på overtrædelser.
Men det forslag falder ikke i god jord hos NAF ifølge norsk tv2.
Fartsblind lovgivning
NAF’s pressesjef, Ingunn Handagard, mener lovgivningen er ved at bevæge sig langt væk fra almindelig rimelighed og proportionalitet. Hun fremhæver, at man som fører gerne må tage imod en bolle fra sidemanden, men ikke flytte sin telefon fra opladerpladen til sædet.
"Et sådan forbud går på tværs af hvad folk opfatter som rimeligt og retfærdigt," siger Handagard.
Hun understreger, at NAF ikke er imod intentionen om at reducere uopmærksomhed i trafikken – tværtimod. Men hun mener, at man risikerer at blive "fartsblind" i jagten på mere kontrol og hårdere straffe.
Høje bøder og lavere respekt
Forslaget lægger nemlig op til bøder på hele 10.450 norske kroner blot for at røre mobilen, uanset om der er tale om brug eller ej. Her advarer NAF om, at for stramme regler kan få den modsatte effekt af det, der er ønsket.
"Et totalforbud kombineret med stadig højere bøder kan i værste fald undergrave respekten som folk har for regelverket" påpeger Handagard.
UP: Et nødvendigt skridt
Utrykningspolitiet er dog helt på linje med forslaget. De ser det som et vigtigt værktøj til at styrke trafiksikkerheden. Assisterende UP-sjef Roar S. Larsen henviser til, at ulovlig brug af mobiltelefon er en medvirkende årsag i cirka fire procent af dødsulykkerne i trafikken.
For ham er det klart: Højere bøder og et totalforbud vil kunne redde liv.
Et spørgsmål om balance
Debatten viser, at det ikke kun handler om trafiksikkerhed – men også om hvordan lovgivning føles for borgerne. For hvis loven ikke længere opleves som rimelig, mister den sin kraft.
Med forslaget i høring er bolden nu spillet videre til både eksperter og offentlighed. Spørgsmålet er, om vejen mod færre ulykker nødvendigvis skal gå gennem forbud mod enhver berøring – eller om der findes mere balancerede løsninger.