EU

tir, 30 apr 2024

EU undersøger Facebooks håndtering af politiske reklamer

Christel Schaldemose, der er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, hilser en undersøgelse af Meta velkommen. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix Christel Schaldemose, der er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, hilser en undersøgelse af Meta velkommen. (Arkivfoto).

EU-Kommissionen har indledt en undersøgelse af Facebooks og Instagrams håndtering af vildledende reklamer og politisk indhold.

Det oplyser kommissionen tirsdag i en pressemeddelelse.

Det vurderes, at moderselskabet Meta kan have forbrudt sig mod EU-lovgivning - den såkaldte Digital Services Act.

Embedsmændene i EU ser blandt andet med bekymring på Metas ageren i lyset af det kommende valg til EU-Parlamentet i juni.

- Hvis vi har mistanke om et brud på reglerne, så handler vi, siger kommissionsformand Ursula von der Leyen i meddelelsen.

- Det gælder til alle tider, men især når der er demokratiske valg. Store digitale platforme skal leve op til deres forpligtelser om at lægge nok ressourcer i dette.

EU-ledere er især bekymrede over russiske forsøg på at manipulere den offentlige mening og underminere det europæiske demokrati.

- Vi har mistanke om, at Metas moderation er utilstrækkelig, at den mangler gennemsigtighed i annoncer og procedurer for indholdsmoderation, siger den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en erklæring.

Meta har ikke direkte kommenteret undersøgelsens fokus, men det amerikanske selskab har slået fast, at det har en "veletableret proces til at identificere og afbøde risici på vores platforme".

- Vi ser frem til at fortsætte vores samarbejde med EU-Kommissionen og give dem yderligere detaljer om dette arbejde, oplyser en talsmand ifølge Reuters.

Facebook og Instagram er blandt 23 online platforme, der skal overholde Digital Services Act.

Den danske socialdemokratiske europaparlamentariker Christel Schaldemose har været chefforhandler på Digital Services Act. Hun er tilfreds med, at der nu bliver handlet fra kommissionens side.

- Jeg har gentagne gange sagt, at vi kan bruge Digital Services Act til at rejse en sag. Nu bliver der omsider gjort noget, siger hun til Ritzau.

Der er ifølge parlamentarikeren mange "lag" i den undersøgelse, som EU-Kommissionen nu åbner.

- Dels er man bekymret for desinformation op til europaparlamentsvalget, dels har man også set eksempler i Danmark og andre lande på eksempelvis svindelannoncer, hvor kendte får frastjålet deres identitet og brugt i vildledende reklamer på de her platforme.

- Med den her åbningsskrivelse signalerer kommissionen, at man vil have ryddet op. Det er godt og vigtigt, så vi kan få stoppet ulovligheder, siger hun.

Hvis det viser sig, at Meta bryder reglerne, kan det udløse en bøde på op til seks procent af den samlede omsætning hos virksomheden.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Eksperter vil tilføje hjertesvigt til Wegovys indlægsseddel Ekspertpanel under EU's lægemiddelagentur anbefaler, at man udvider indlægssed... Læs mere
Bavarian Nordic får mpox-vaccine godkendt til unge mennesker Børn og unge mellem 12 og 17 år vil kunne få mpox-vaccine fra dansk selskab e... Læs mere
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af kunstig intelligens AI-assistenten "Felix" kommer fremover med forslag til, hvad din kunderådgiver ... Læs mere
Novo-topchef udråbes som årets leder af europæiske medier En sammenslutning af erhvervsmedier peger på Novo-chef som en leder, der har gj... Læs mere
Danmark skal være et eldorado for lystfiskere Lystfiskeri er en dansk folkesport. Men potentialet er endnu større ifølge et ... Læs mere