Finans

tir, 19 mar 2024

Amerikansk domstol godkender SAS' redningsplan

Siden 2022 har SAS i USA været under konkursbeskyttelse, en såkaldt chapter 11-proces. Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer. (Arkivfoto).
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Siden 2022 har SAS i USA været under konkursbeskyttelse, en såkaldt chapter 11-proces. Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer. (Arkivfoto).

Tirsdag aften har flyselskabet SAS nået en milepæl i forhold til at komme ud af den konkursproces, der har hængt over selskabet siden juli 2022.

En amerikansk konkursdomstol har godkendt flyselskabets rekonstruktionsplan, der indeholder aftaler med kreditorer og nye investorer.

Det skriver SAS i en pressemeddelelse.

Dermed er SAS et afgørende skridt tættere på endeligt at kunne komme ud af konkursbeskyttelsen chapter 11.

SAS' plan mangler dog stadig godkendelse fra det svenske retssystem og EU.

Siden 2022 har SAS i USA været under konkursbeskyttelse, en såkaldt chapter 11-proces.

Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer.

Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, kalder den amerikanske godkendelse for SAS' adgangsbillet til at komme ud af den konkursbeskyttelse, som selskabet har befundet sig i i næsten to år.

- Det har været en meget langtrukken opgave for SAS at komme ud af det her, siger han og henviser til, at SAS i første omgang forventede, at chapter 11-processen ville tage godt et år.

SAS forventer at komme ud af hele konkursprocessen ved sommertid.

- Og lykkes det, så har vi pludselig et SAS, hvor ledelsen får en masse overskud til at kigge på den kommercielle del af forretningen. Det har været ekstremt tidskrævende for ledelsen, siger han og påpeger, at SAS-ledelsen har brugt voldsomt meget tid på forskellige procedurer og processer.

De næste skridt, der venter SAS, er EU og det svenske retssystem.

EU skal godkende, at den danske stat øger sin ejerandel, og Jacob Pedersen forventer også, at EU vil kigge på flyselskabet Air France KLM's opkøb i SAS.

Topchef i SAS Anko van der Werff kalder i pressemeddelelsen selv godkendelsen for en milepæl.

- Den godkendte chapter 11-plan er støttet af mere end 99 procent af vores kreditorer, der har stemt, og sætter en klar vej til at forlade processen med rekonstruktion, siger han.

Yderligere sender han en stor tak til investorerne, kreditorerne og de ansatte i forbindelse med processen.

- Vi har stadig arbejde at gøre, men det her er et vigtigt skridt i retningen af at realisere SAS' potentiale til at forblive på forkant med flyindustrien i de kommende år.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Tesla leverer færre biler end ventet og aktien sendes nedad Tesla-leverancer ligger 8000 biler under forventning. Aktien daler, og analytike... Læs mere
Øget efterspørgsel får Emirates til at indsætte fragtfly fra København Et ugentligt fragtfly til og fra Københavns Lufthavn skal hjælpe Emirates med ... Læs mere
Endnu en socialdemokratisk borgmester stopper efter kommunalvalg Marcel Meijer (S) har besluttet sig for, at 12 år som borgmester må være nok ... Læs mere
Private må tilbyde taxakørsel på yderligere tre småøer På i alt 11 danske øer er det nu muligt for private at tilbyde kørsel mod bet... Læs mere
Mere end seks ud af ti nye biler er elektriske 61,5 procent af nyindregistrerede biler i december var elektriske. Det viser opg... Læs mere