Finans

tir, 14 maj 2024

Danske Bank har slettet gæld for 99 procent af kunder i gældssag

Danske Bank meddelte i august 2022, at den ville stryge gælden for omkring 90.000 inkassokunder. Det skyldtes en række fejl i bankens inddrivelse af gæld. (Arkivfoto).
Tom Little/Reuters Danske Bank meddelte i august 2022, at den ville stryge gælden for omkring 90.000 inkassokunder. Det skyldtes en række fejl i bankens inddrivelse af gæld. (Arkivfoto).

Danske Bank har nu gennemført 99 procent af nulstillingen af gæld for omkring 90.000 kunder.

Det skriver banken i en pressemeddelelse.

Danske Bank meddelte i august 2022, at den ville stryge gælden for omkring 90.000 inkassokunder. Det skyldtes en række fejl i bankens inddrivelse af gæld.

Tirsdag lyder det fra Danske Bank, at den har udbetalt eller forsøgt at udbetale kompensation til over 85 procent af de kunder, som kan være blevet overopkrævet.

I den kommende tid vil Danske Bank begynde udbetalingen af kompensation til kunder, der kan være blevet overopkrævet i forbindelse med boliglån efter tvangsauktioner, komplekse sager om privat forbrugsgæld og virksomhedsgæld fra mindre virksomheder.

Efter denne fase vil næsten alle berørte kunder have modtaget kompensation, skriver Danske Bank. Dog betyder kompleksiteten i en række mindre kundegrupper, at arbejdet fortsætter ind i 2025.

Finanstilsynet har bedt om, at en uvildig undersøger følger Danske Banks arbejde med et løse problemerne i bankens gældsinddrivelse.

Den uvildige undersøgelse fortages af revisionsselskabet KPMG og advokatselskabet Poul Schmith, som også er kendt som Kammeradvokaten.

I en rapport fra undersøgerne vurderes det, at Danske Bank "med en høj grad af sandsynlighed" har fundet frem til de kunder, som har betalt for meget og derfor har ret til kompensation.

Desuden vurderes det, at banens model for kompensation i "langt hovedparten af sagerne" vil betyde, at kunderne får udbetalt en kompensation, som svarer til eller overstiger kundens tab.

Fejlene i Danske Banks inddrivelsessystem startede ifølge banken, da den i 2004 fik et nyt system til at behandle inkassosager. Det medførte, hvad banken kalder en række datafejl.

Fejlene medførte, at banken indkrævede gæld, der var forældet, og i nogle tilfælde mere gæld end de berørte kunder skyldte.

I årsregnskabet for 2022 hensatte Danske Bank yderligere 310 millioner kroner til sagen. De betød, at der på det tidspunkt var sat i alt 1,56 milliarder kroner til side i forbindelse med fejlene i inddrivelse.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere