Finans

man, 27 maj 2024

Leveringstjenesten Foodora vil trække sig ud af Danmark

Foodora har været i Danmark siden slutningen af 2022. Driften af virksomheden fortsætter som normalt, indtil en endelig ophørsdato er sat, lyder det. (Arkivfoto).
Andreas Arnold/Ritzau Scanpix Foodora har været i Danmark siden slutningen af 2022. Driften af virksomheden fortsætter som normalt, indtil en endelig ophørsdato er sat, lyder det. (Arkivfoto).

Madudbringningstjenesten Foodora vil trække sig ud af det danske marked.

Det oplyser Foodora i en pressemeddelelse.

Tjenesten har været i Danmark siden slutningen af 2022. Driften af virksomheden fortsætter som normalt, indtil en endelig ophørsdato er sat, lyder det.

Ifølge Foodora selv har virksomheden oplevet fremgang på det danske marked gennem de seneste 18 måneder.

Men forholdene har ændret sig, lyder det. Og blandt andet makroøkonomiske udviklinger betyder nu, at Foodora har besluttet at "omfordele virksomhedens ressourcer til andre aktive markeder", skriver Foodora i pressemeddelelsen.

Der vil i dag blive startet en dialog med de påvirkede medarbejdere, lyder det videre.

Foodora er en madudbringningstjeneste lige som eksempelvis Wolt og Just Eat. Gennem en app kan man bestille mad, som bliver leveret af et bud.

Det er det tyske leveringsselskab Delivery Hero, som ejer Foodora. Selskabet købte danske Hungry.dk i 2021, og herefter kom Foodora ind på det danske marked.

Tjenesten er desuden til stede i Østrig, Tjekkiet, Ungarn, Finland, Norge og Sverige.

I april 2023 sagde landechefen for Foodora i Danmark, Oliver Frost, i et interview med Finans, at ambitionen var at blive størst i Danmark.

Her sagde han dog også, at inflationen på kort sigt kunne stikke en kæp i hjulet på Foodoras ambitioner.

- Men jeg ville ikke være her, hvis ikke jeg troede på, at vi kan blive størst. Én ting, jeg er ret sikker på, er, at vi ikke bliver nummer ét ved at gøre det samme som alle andre, sagde Oliver Frost til Finans.

I regnskabet fra 2022, som er det senest offentliggjorte regnskab, tabte Foodora i Danmark 55 millioner kroner.

I regnskabet skrev ledelsen, at aktiviteterne i 2022 havde været fokuseret på skiftet fra Hungry.dk til Delivery Hero. Desuden havde der været reklameudgifter forbundet med navneskiftet.

Tabet var som forventet, lød det i regnskabet.

Ifølge cvr-registeret havde Foodora i marts i år 92 ansatte svarende til 76 årsværk.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Tesla leverer færre biler end ventet og aktien sendes nedad Tesla-leverancer ligger 8000 biler under forventning. Aktien daler, og analytike... Læs mere
Øget efterspørgsel får Emirates til at indsætte fragtfly fra København Et ugentligt fragtfly til og fra Københavns Lufthavn skal hjælpe Emirates med ... Læs mere
Endnu en socialdemokratisk borgmester stopper efter kommunalvalg Marcel Meijer (S) har besluttet sig for, at 12 år som borgmester må være nok ... Læs mere
Private må tilbyde taxakørsel på yderligere tre småøer På i alt 11 danske øer er det nu muligt for private at tilbyde kørsel mod bet... Læs mere
Mere end seks ud af ti nye biler er elektriske 61,5 procent af nyindregistrerede biler i december var elektriske. Det viser opg... Læs mere