Finans

tir, 26 mar 2024

Mærsk har chartret containerskibet bag brokollaps i Baltimore

Scott Key Bridge kollapsede på stedet, da containerskibet Dali ramte det tirsdag morgen dansk tid.
Harford County Md Fire/Reuters Scott Key Bridge kollapsede på stedet, da containerskibet Dali ramte det tirsdag morgen dansk tid.

Mærsk har chartret det containerskib, der tirsdag morgen er sejlet ind i Francis Scott Key Bridge i Baltimore, som efterfølgende kollapsede.

Det bekræfter Mærsk i en skriftlig kommentar.

- Vi er forfærdede over, hvad der er sket i Baltimore, og vores tanker går til alle de påvirkede, skriver selskabet.

- Vi kan bekræfte, at containerskibet "Dali", styret af charterskibs-selskabet Synergy Group, er chartret tidsbegrænset af Mærsk og er lastet med Mærsk-kunders last.

Skibet er ejet af firmaet Grace Ocean Private, mens Synergy Marine Group står for driften af selskabet.

At Mærsk har chartret skibet betyder, at det er den danske virksomheds gods om bord, men at det ikke er selskabets skib eller personale.

Skibet var på vej ud af havnen i Baltimore med kurs mod Colombo i Sri Lanka, da det pludselig ændrede bane og sejlede ind i broen.

Videooptagelser fra stedet viser, hvordan den store bro hurtigt kollapsede og faldt i vandet i floden Patapsco.

Mærsk har endnu ingen kommentarer, fortæller virksomheden til Ritzau.

Der kan være flere tilskadekomne efter ulykken.

Redningsmandskab leder efter op til 20 mennesker, som er faldet i vandet. Det oplyser byens brandvæsen til det amerikanske medie CNN.

Brandvæsnet samarbejder med kystvagten i Baltimore og et hold dykkere om redningsaktionen.

Skibets eget mandskab er uskadt.

- Al mandskab, inklusiv de to kaptajner, er i god behold. Der er ingen meldinger om sårede. Der er heller ikke forurening, skriver Synergy Marine Group til B.T.

Mærsk oplyser, at de følger undersøgelserne foretaget af myndighederne og Synergy.

Det er endnu for tidligt i forløbet til at konkludere, hvordan et erstatningsansvar kan forme sig.

Det siger Lars Jensen, der er shippinganalytiker og stifter af rådgivningsfirmaet Vespucci.

Kontrakterne er ofte forskellige.

- Der findes alle mulige konstellationer, i forhold til hvem der er ansvarlig for hvad. Det kan man ikke svare på, medmindre man kender den konkrete aftale, siger han.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere