Finans

tir, 26 mar 2024

Mærsk har chartret containerskibet bag brokollaps i Baltimore

Scott Key Bridge kollapsede på stedet, da containerskibet Dali ramte det tirsdag morgen dansk tid.
Harford County Md Fire/Reuters Scott Key Bridge kollapsede på stedet, da containerskibet Dali ramte det tirsdag morgen dansk tid.

Mærsk har chartret det containerskib, der tirsdag morgen er sejlet ind i Francis Scott Key Bridge i Baltimore, som efterfølgende kollapsede.

Det bekræfter Mærsk i en skriftlig kommentar.

- Vi er forfærdede over, hvad der er sket i Baltimore, og vores tanker går til alle de påvirkede, skriver selskabet.

- Vi kan bekræfte, at containerskibet "Dali", styret af charterskibs-selskabet Synergy Group, er chartret tidsbegrænset af Mærsk og er lastet med Mærsk-kunders last.

Skibet er ejet af firmaet Grace Ocean Private, mens Synergy Marine Group står for driften af selskabet.

At Mærsk har chartret skibet betyder, at det er den danske virksomheds gods om bord, men at det ikke er selskabets skib eller personale.

Skibet var på vej ud af havnen i Baltimore med kurs mod Colombo i Sri Lanka, da det pludselig ændrede bane og sejlede ind i broen.

Videooptagelser fra stedet viser, hvordan den store bro hurtigt kollapsede og faldt i vandet i floden Patapsco.

Mærsk har endnu ingen kommentarer, fortæller virksomheden til Ritzau.

Der kan være flere tilskadekomne efter ulykken.

Redningsmandskab leder efter op til 20 mennesker, som er faldet i vandet. Det oplyser byens brandvæsen til det amerikanske medie CNN.

Brandvæsnet samarbejder med kystvagten i Baltimore og et hold dykkere om redningsaktionen.

Skibets eget mandskab er uskadt.

- Al mandskab, inklusiv de to kaptajner, er i god behold. Der er ingen meldinger om sårede. Der er heller ikke forurening, skriver Synergy Marine Group til B.T.

Mærsk oplyser, at de følger undersøgelserne foretaget af myndighederne og Synergy.

Det er endnu for tidligt i forløbet til at konkludere, hvordan et erstatningsansvar kan forme sig.

Det siger Lars Jensen, der er shippinganalytiker og stifter af rådgivningsfirmaet Vespucci.

Kontrakterne er ofte forskellige.

- Der findes alle mulige konstellationer, i forhold til hvem der er ansvarlig for hvad. Det kan man ikke svare på, medmindre man kender den konkrete aftale, siger han.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Løkke erkender at have gennemført skadelig politik for havmiljøet Lars Løkke foreslår redningsplan for havmiljøet i EU og erkender, at egen lan... Læs mere
Ryanair-topchef er klar til at sænke priser for at fylde fly Ryanair har tjent rekordmeget i 2023/2024. Sommerpriser er afhængige af bestill... Læs mere
Tidligere DF-profil vil i byrådet i Kolding for partiet Moderaterne Vi flytter os alle sammen gennem livet, siger Jørn Dohrmann, der har skiftet DF... Læs mere
Nyt lavpunkt: Venstre får laveste Voxmeter-måling hidtil I en ny meningsmåling, Voxmeter har foretaget for Ritzau, står Venstre til at ... Læs mere
Minister vil gøre landbrugsjord til skov som en del af trepart Klimaminister Lars Aagaard (M) vil slå to fluer med et smæk, når landbrugets ... Læs mere