Finans

tor, 11 apr 2024

Populær YouTube-kanal får investering på 100 millioner dollar

Tyler Toney, et af medlemmerne af YouTube-kanalen Dude Perfect, har fået et stort rygstød fra kapitalfond. (Arkivfoto).
Stew Milne/Ritzau Scanpix Tyler Toney, et af medlemmerne af YouTube-kanalen Dude Perfect, har fået et stort rygstød fra kapitalfond. (Arkivfoto).

Hvad der startede som fjollerier i en amerikansk baghave, er i dag blevet til sit eget dyrebare brand.

YouTube-kanalen Dude Perfect, som blev kendt på at lave trickskud, har nemlig fået et betydeligt rygstød på 100 millioner dollar. Det svarer til knap 700 millioner kroner.

Det skriver flere internationale medier ifølge MediaWatch.

Det er den amerikanske kapitalfond Highmount Capital, der står bag investeringen. Ambitionen er at gøre Dude Perfect til "en magtfaktor i mediebranchen", lyder det.

Fem amerikanske mænd står bag kanalen, der så dagens lys i 2009. I dag har den mere end 60 millioner abonnenter og over 17 milliarder visninger.

- Vi fjollede bare rundt i en baghave. Vi havde ingen intentioner om at skabe et brand, ingen intentioner om at lave en forretning eller blive sponsoreret, har den ene af de fem sagt til mediet Forbes for to måneder siden.

Ifølge Forbes har Dude Perfect 25 ansatte samt hovedsæde i den amerikanske delstat Texas.

Og det er altså i forvejen langtfra bare sjov og ballade, som de fem render og laver i dag.

De seneste år har nemlig både budt på et samarbejde med den amerikanske supermarkedskæde Walmart samt det store legetøjsselskab Hasbro.

Derudover har man også investeret penge i den engelske fodboldklub Burnley.

- Det var aldrig meningen, at det skulle være denne her geniale idé, hvor vi forudså et hul i markedet, sagde en af de øvrige fem til Forbes.

Det er ikke den første store investering i en YouTube-kanal i år.

Ifølge MediaWatch valgte Amazon at skyde en lignende investering i MrBeast, der er den næstmest fulgte kanal på YouTube. Den har over 250 millioner abonnenter.

Indtægterne hos disse kanaler kommer blandt andet fra annoncer, kommercielle partnerskaber eller salg af merchandise.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Eksperter vil tilføje hjertesvigt til Wegovys indlægsseddel Ekspertpanel under EU's lægemiddelagentur anbefaler, at man udvider indlægssed... Læs mere
Bavarian Nordic får mpox-vaccine godkendt til unge mennesker Børn og unge mellem 12 og 17 år vil kunne få mpox-vaccine fra dansk selskab e... Læs mere
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af kunstig intelligens AI-assistenten "Felix" kommer fremover med forslag til, hvad din kunderådgiver ... Læs mere
Novo-topchef udråbes som årets leder af europæiske medier En sammenslutning af erhvervsmedier peger på Novo-chef som en leder, der har gj... Læs mere
Danmark skal være et eldorado for lystfiskere Lystfiskeri er en dansk folkesport. Men potentialet er endnu større ifølge et ... Læs mere