Finans

man, 12 aug 2024

Regeringens grønne flyrute er stadig omgærdet af usikkerhed

Transportminister Thomas Danielsen erkender, at det er usikkert, hvornår en grøn indenrigsluftrute kan være klar. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix Transportminister Thomas Danielsen erkender, at det er usikkert, hvornår en grøn indenrigsluftrute kan være klar. (Arkivfoto).

Regeringen har bebudet, at der næste år skal flyve én grøn luftfartsrute i Danmark.

Men alligevel er det ”usikkert”, hvornår det vil være muligt.

Det vurderer Trafikstyrelsen i et høringssvar fra juli.

En af de væsentlige usikkerhedsfaktorer er, at det i dag ikke er tilladt at flyve på 100 procent grønt brændstof. Sikkerhedsreglementer tilskriver, at der maksimalt må blandes 50 procent grønt brændstof i en flytank.

Styrelsen har undersøgt, hvorvidt den internationale flyorganisation ASTM har et nyt reglement klar til regeringens deadline, og det står under et halvt år før årsskiftet ikke klart.

- Trafikstyrelsen kan på denne baggrund konkludere, at det er usikkert, hvornår den færdige standard vil foreligge, og om det allerede i starten af 2025 vil være muligt at flyve på 100 procent grønne brændstoffer, lyder det i høringssvaret.

Allerede da regeringen præsenterede sit udspil til grøn luftfart i 2023, måtte den erkende, at planen ikke var tilladt inden for de nuværende rammer.

Da skatteminister Jeppe Bruus blev spurgt, om forslaget var realistisk, når 100 procents grønt flybrændstof ikke er tilladt, svarede han:

- Prøv at høre. Vi er et helt fantastisk land - jamen, det er vi. Vi er optimistiske, vi er en åben økonomi, vi orienterer os mod resten af verden.

- Vi vil gå forrest og vise resten af verden, at det kan lade sig gøre, sagde Jeppe Bruus.

Siden har Trafikstyrelsen løbende holdt møder med branchen, og styrelsen kan stadig ikke garantere, hvornår planen bliver tilladt.

Ydermere har det vist sig, at produktionen af de grønne brændstoffer endnu ikke er kommet op i de nødvendige omdrejninger. Over sommeren er det blevet beskrevet, hvordan flyselskaber har droppet grønne målsætninger i mangel på grønt brændstof.

De faktorer får da også transportminister Thomas Danielsen til at indrømme, at der er udfordringer med planen.

- Både certificering og produktion af grønne flybrændstoffer er udfordret, og derfor betyder det også noget, at vi nu skubber på markedet med ambitionen om en ren grøn indenrigsrute i 2025, siger han i et skriftligt svar.

- Der er ingen tvivl om, at det er et meget ambitiøst mål, og det skal det også være, hvis det skal være med til at skubbe til udviklingen.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Erhvervslivet vil styrke Storbritannien-samarbejde efter Trump-torden EU vil stå stærkere over for USA, hvis man øger samarbejdet med Storbritannie... Læs mere
Regeringspartier søger svar på hvornår ulve kan skydes Det skal afklares nærmere, hvornår ulve kan reguleres, lyder det fra ordfører... Læs mere
Løkke har talt med USA's Rubio om at drøfte arktisk sikkerhed Dansk udenrigsminister har fredag talt med sin amerikanske pendant i 20 minutter... Læs mere
Novo-aktien stiger syv procent efter lovende nyt om vægttabsmiddel Studie viser vægttab på 22 procent efter 36 uger med Novos nye vægttabsmiddel... Læs mere
ATP sætter gang i uafhængig evaluering af investeringer Ekspertgruppe skal evaluere pensionsselskabet ATP's investeringer efter kritik a... Læs mere