Find det rette webbureau i 2021
Find det rette webbureau i 2021

Året er 2022. Der har aldrig været flere webbureauer i Danmark, og du har behov for hjælp fra et webbureau med din digitale marketing. Ved en simpel googlesøgning på ordet “webbureau” dukker dusinvis af googlesider op med webbureauer som alle kan hjælpe med hjemmesider, webshops, SEO-optimering, Google Ads, sociale medieannoncering og meget mere. Men, hvilket webbureau vælger du?

I denne artikel kigger vi på nogle områder, som du skal være ekstra opmærksomme på, inden du vælger at samarbejde med et webbureau.

Hvad er et webbureau?
Hvad er et webbureau?

Lad os starte med at definere, hvad et webbureau egentlig er.

Hvad er et webbureau?

Et webbureau er en virksomhed, som arbejder med digital markedsføring for virksomheder, som har behov for digitale ydelser. Et webbureau er oftest specialiseret inden for hjemmesider, webshops, webudvikling og online markedsføring. Nogle webbureauer fokuserer kun på dele af de førnævnte områder, mens andre er full-service webbureauer som altså er en komplet leverandør.

Der er også mange webbureauer som laver marketingstrategier og marketinghandlingsplaner for virksomheder. Det er nemlig vigtigt, at man har en god marketingstrategi, og sætter nogle realistiske mål, især når det kommer til økonomi.

Der findes ingen webbureauer som er ens, og alle har nogle unikke kompetencer og ekspertise inden for bestemte områder. Eksempelvis er nogle mere fokuserede på webdesign af hjemmesider og webshops, mens andre går mere op i programmeringen og funktionaliteten. Der findes naturligvis også nogle, som er dygtige inden for alle områder.

Der findes mange størrelser af webbureauer i Danmark, og det er allerede her, at man skal tænke sig godt om. Man skal nemlig overveje, hvilket type behov man har. Ønsker man et tæt samarbejde med en marketingkonsulent, bør man overveje et mindre webbureau, hvor der er korte kommandoveje til leverandøren.

Har man en klar indikation på sine behov, kan man samarbejde med et større webbureau. Her har man en masse interne kræfter, som kan varetage opgaver. På denne måde får man en masse ekspertise fra forskellige marketingkonsulenter.

Det skal dog siges, at kommunikationen med et større webbureau sagtens kan fungere fint, og at man hos mange større webbureauer også kun har én kontaktperson. Der findes blot en række eksempler, hvor nogle marketingkunder føler, at kommandovejene er lange, og at man har flere forskellige kontaktpersoner, som gør kommunikationen mellem kunden og leverandøren besværlig.

Køb en hjemmeside hos et webbureau
Køb en hjemmeside hos et webbureau

Inden du køber en hjemmeside hos et webbureau

Hvis man er på jagt efter en ny hjemmeside, er der nogle punkter som man skal være opmærksom på, før man skriver under på en kontrakt med et webbureau.

For det første skal man orientere sig om, hvilket hjemmesidesystem som webbureauet benytter. Der findes en masse forskellige platforme, som man kan lave hjemmesider i. Vi har listet de mest populære op herunder.

  • WordPress
  • Drupal
  • Joomla
  • Squarespace
  • Wix
  • GoDaddy
  • Webnode
  • Jimdo
  • Webflow
  • Duda

Der er ingen tvivl om, at WordPress er det mest populære hjemmesidesystem, og har været det i mange år. Dette skyldes, at det er et open source system, hvor der findes tusinder af plugins og temaer, som kan tilpasses efter behov.

Hvis man har et ønske om en moderne og responsiv hjemmeside, som man selv skal kunne tilrette, så kan WordPress være et godt valg. WordPress har en overskuelig back-end, og man kan nemt selv lære at installere plugins.

Dertil er flere og flere webbureauer er over de seneste par år begyndt at benytte websitebuilders. Især Elementor og Divi er meget brugte til WordPress, hvilket er forståeligt. Elementor og Divi er to forskellige plugins man kan installere til WordPress, og som man kan benytte på temaer. Begge plugins giver visuel designfrihed hvor man nemt kan tilrette og bygge hjemmesider. Dertil er der også mulighed for at gøre det mere teknisk, hvilket et webbureau kan stå for.

Nogle webbureauer koder også deres egne wordpresstemaer fra bunden, så der er fuldstændig styr på effektiviteten og optimeringen. Nogle temaer og plugins kan nemlig gøre en hjemmeside langsom.

Overordnet set er det positivt, hvis et webbureau benytter WordPress. Der er naturligvis niveauforskelle fra webbureau til webbureau, og hvad de kan i WordPress, men man kan stort set få alle ønsker opfyldt i WordPress, hvilket giver tryghed, også fremtidigt.

Hvis et webbureau benytter Wix eller Squarespace skal man være ekstra opmærksom. De to platforme kan også en hel masse, men det er noget mere afgrænset end WordPress. Igen kommer det også an på, hvilket behov for hjemmeside man har, men med Squarespace og Wix bør man måske overveje, om det ikke ville nemmere selv at udvikle sin hjemmeside.

Inden man vælger en hjemmesideleverandør er det en god idé og se nogle af de hjemmesider, som webbureaet allerede har lavet. Her kan man få en klar indikation på, hvad et webbureau kan levere visuelt. Dertil er det også fornuftigt, at tjekke disse udgivet hjemmesider på tablet- og mobilenheder for at se, om webbureaet er gode til at producere responsive hjemmesider.

Hvis man derimod har et behov for en specialhjemmeside eller en stor hjemmeside, som skal kunne nogle specifikke ting og kræver programmering, så er det en god idé at hyre et større webbureau. I Danmark har vi nogle af de mest dygtige hjemmesideprogrammører i verden, som koder hjemmesider fra bunden af. Der findes en masse kreative danske hjemmesider, hvor der er gjort en ekstra dyd ud af designet og funktionaliteter.

Overvejelser inden køb af hjemmeside hos et webbureau

  • Overvej hvor mange sider der skal være på en hjemmeside
  • Overvej hvilket design du kan lide. Find evt. hjemmesidereferencer som kan vises til webbureauet.
  • Overvej hvilket hjemmesidesystem som benyttes.
  • Overvej om du kan lide hjemmesidereferencerne.
  • Overvej om du selv vil have lov til at ændre og redigere i en hjemmeside.
  • Overvej om hjemmesiderne er responsive, altså fungerer godt på tablets, mobiler, bærbare computere og store computerskærme.
  • Overvej hvilket prisniveau en hjemmesideløsning ud fra dit behov koster. Tjek eventuelt op hos flere webbureauer.
  • Overvej hvordan du ønsker din kommunikation med din leverandør skal være.
  • Overvej hvordan vedligeholdelsen af hjemmesiden fungerer efter udgivelsen. Det kan være omkostningsfuldt efterfølgende, hvis man ikke skaber en fornuftig aftale med leverandøren.
Koeb en webshop hos et webbureau
Køb en webshop hos et webbureau

Inden du køber en webshop fra et webbureau

Mange tror, at en webshop og en hjemmeside er det samme, hvilket til dels også er korrekt, men der er nogle elementer ved en webshop, som man skal være opmærksom på, inden man påbegynder et samarbejde med et webbureau omkring udvikling af en webshop.

For det første skal man finde ud af, hvilken type webshop man ønsker. Hvis man henvender sig til private forbrugere, skal den måske opbygges på en specifik måde, og hvis det er til erhverv, er det måske en anden måde. Der findes et hav af webshopsystemer, og derfor er det en god idé, at sætte sig ind hvilke systemer der er på markedet. Vi har listet nogle af de mest populære webshopsystemer op herunder.

  • Shopify
  • WordPress / WooCommerce
  • WiX eCommerce
  • nopCommerce
  • Adobe Commerce / Magento
  • DanDomain
  • PrestaShop
  • idealshop
  • dynamicweb

Der findes mange webbureauer i Danmark, som er specialiseret i ovenstående webshopsystemer. Allerede her kan man frasortere nogle webshopleverandører, hvis de ikke understøtter det webshopsystem, som du ønsker at benytte. Dertil er nogle af de ovenstående webshopsystemer også dyrere end andre. Dette skyldes, at nogle systemer kan understøtte store webshops med flere tusinde produkter, mens andre er til mindre virksomheder med få produkter.

Et udbredt webshopsystem er WooCommerce, som kan installeres til WordPress. Dette er et godt system, hvis du er ny på markedet, og du skal have din første webshop. WooCommerce er nemt og overskueligt at benytte. Dertil findes der en masse integrationer, som blandt andet gør det nemt at håndtere betalinger. Shopify og WiX eCommerce er ligeledes udbredte og er også nemme at bruge.

Hvis man skal have en B2B-webshop eller skal have en stor webshop til B2C, så er dynamicweb et system der er værd at kaste et blik på. Systemet har dansk oprindelse, og man kan finde mange store brands i Danmark, som allerede benytter dynamicweb som webshopleverandør. Dog kan man også forvente et andet prisniveau, da man vil få en professionel webshop, der er skalerbar.

Det er også en god idé, at have en indikation på, hvor mange webshopprodukter der skal være på webshoppen. Hvis det er første gang, at man køber en webshop, kan man forvente, at det kan være en tidsrøver at oprette alle varer manuelt. Dette kan medføre højere priser på webshops. Alternativt kan man bede om, at man selv ønsker at oprette produkterne på webshoppen. Hvis man skal have flyttet en webshop, eller kan downloade en data fra en leverandør, så kan man med mange hjemmesidesystemer BULK-uploade webshopprodukter én gang. På denne måde undgår man den manuelle fremgangsmåde.

Dertil er en anbefaling også, at man inden dialogen med marketingbureauet har en overvejelse om, hvilket betalingsmodul man ønsker at bruge på en webshop. Der er ingen tvivl om, at de fleste bureauer kan anbefale relevante og gode betalingsmoduler, men der er tilfælde hvor der er et samarbejde mellem betalingsmoduludbyderen og webshopudbyderen, hvorfor man som kunde kan blive påvirket til at vælge et forkert betalingsmodulsystem. Ydermere er det relevant at finde ud af, om det betalingsmodulsystem man påtænker at benytte, kan integrere med det økonomisystem som benyttes.

Du kan i øvrigt læse “Gratis regnskabsprogram til iværksættereher.

Overvejelser inden køb af webshop hos et webbureau

  • Overvej hvor stor din webshop skal være
  • Overvej hvilket webshopsystem du har mest tillid til (Se evt. nogle YouTube-videoer)
  • Overvej hvor mange produkter der skal være på webshoppen
  • Overvej hvilket betalingsmodulsystem du skal benytte (Ydermere om det kan integreres til dit økonomisystem)
  • Overvej hvilken fragtservice du udbyder
  • Opsøg nogle forskellige webbureauer og sammenlign priser
  • Overvej hvordan vedligeholdelsen af webshoppen skal fungere
  • Overvej om webshop-systemet er skalerbart
  • Overvej om webshoppen kan blive responsiv og kan tilpasse sig til mobil, tablet og computerenheder
Digital markedsføring fra et dansk webbureau
Digital markedsføring fra et dansk webbureau

Inden du køber digital markedsføring hos et webbureau

Den sidste del – og nok også den største område – er digital markedsføring og annoncering. De fleste webbureauer tilbyder også onlineannoncering på sociale medier og på Google. Emnet omkring digital markedsføring er enormt bredt, og endnu engang skal man være opmærksom, inden man påbegynder et samarbejde.

Mange webbureauer tilbyder ydelser inden for én eller flere af de følgende medier.

  • Facebook annoncering
  • Instagram annoncering
  • LinkedIn annoncering
  • Pinterest annoncering
  • Snapchat annoncering
  • SEO optimering på Google
  • Google Ads annoncering
  • TikTok annoncering
  • YouTube annoncering

I en verden hvor sociale medier får flere og flere brugere, er der også flere og flere muligheder for at annoncere og nå ud til potentielle kunder, uanset om der er tale om B2B- eller B2C-kunder. Dog kan det være svært og omkostningsfyldt at annoncere på alle sociale medier. Derfor er det første råd, at man skal finde ud af, hvilke sociale medier din virksomhed passer til.

Hvis man eksempelvis har en webshop eller sælger ydelser til unge mennesker, så er Instagram et godt socialt medie. Her kan man både reklamere via Instagram historier og almindelige Instagram opslag. Der findes mange dygtige Instagram-specialister i Danmark, og det gælder både store og små webbureauer. Dertil kan man også få ydelser inden for strategi på Instagram, herunder content strategi.

Hvis man derimod henvender sig til B2B-virksomheder, så er LinkedIn måske den rette platform at annoncere på. Her kan man have en mere professionel tilgang til annoncering. I Danmark kan man også finde professionelle erhvervsmarketingspecialister, som kan løfte B2B-markedsføring til et nyt niveau.

Efter at være afklaret om hvilke sociale medier der giver bedst mening for din virksomhed, så kan en simpel Google-søgning på det sociale medie og efterfølgende ordet ‘annoncering’ give et hav af relevante resultater for dig.

Udover betalt annoncering er SEO optimering – også kaldet søgemaskineoptimering – et helt emne for sig. SEO optimering har mange grene, og man kan finde alle typer SEO konsulenter i Danmark. Når emnet falder på SEO optimering, så er det vigtigt at påpege, at man aldrig kan garantere resultater. Det vil altså sige, at ingen kan garantere nogle specifikke søgeordsresultater som eksempelvis kunne være at nå til tops på Google med bestemte søgeord. Dog kan de fleste webbureauer komme med indikationer på resultater ud fra forudgående analyser.

Hvis du i forvejen er hjemmesideejer, så er et godt råd, at du inden den indledende dialog med et webbureau har en idé om, hvordan din hjemmeside rangerer på Google. Hvis din hjemmeside rangerer utilfredsstillende, så notér de største konkurrenter på de søgeord, som du umiddelbart tænker er relevante. Når du oplyser et webbureau om disse oplysninger, kan webbureauet allerede fra første dialog begynde at analysere dit brand og hjemmeside.

Dertil er det også en god ting, hvis du gør noget ud af at fortælle webbureauet om din virksomhed, dine indtægtskilder og dine målsætninger. På denne måde får den potentielle SEO-leverandør også en idé om hvad din virksomhed står for, og hvordan den nuværende brandsituation er.

Mange marketingbureauer og webbureauer har nogle gode og positive kundeforløb, som man ofte viser resultater fra på egen hjemmeside. Det er en god idé, at kigge på nogle af disse kundehistorier, for at få et indtryk af hvad der er opnået af resultater.

Der er tilfælde hvor man skilter med, at en hjemmeside har fået mere end tusinde procent flere besøgende, og det kan være svært at forholde sig til. Hvis man har svært ved at forstå betydningen af de mange procenttal, så kan man altid forsøge at ringe til webbureauet og høre, om man må få nogle reelle besøgstal af vide, som kan give en bedre forståelse af de opnåede resultater. Man skal naturligvis blot huske at respektere, at det ikke er sikkert at webbureauet eller kunden ønsker at oplyse tallene.

Du kan læse mere om SEO optimering her.

Overvejelser inden køb af digital markedsføring hos et webbureau

  • Overvej hvilke sociale medier dine kunder benytter
  • Overvej hvilket budget du er villig til at bruge på marketingydelser
  • Analyser dine egne præstationer på Google, og notér dine konkurrenter
  • Anmod om at få informationer om kundecases
  • Sammenlign priser hos forskellige webbureauer
  • Overvej hvor aktiv du selv vil være med annonceringen – Tag stilling til, om du selv vil være med til at producere annonceindholdet, eller om det hele skal outsources
  • Overvej om der er en eksisterende marketingstrategi eller om der bør laves en marketingstrategi inden påbegyndelse af annoncering

Derfor skal du vælge et samarbejde med et webbureau

Når man skal i gang med at finde leverandører inden for områder såsom eksempelvis markedsføring, så kan det være udfordrende, især hvis man ikke har så meget viden om det. Derfor er det naturligt, at have en sund skeptisk. Når det så er sagt, så er det i langt de fleste tilfælde en god idé at samarbejde med et webbureau inden for de digitale områder af en virksomhed. Det er det, fordi et webbureau kommer med specialisterfaring, og har en kundeportefølje med i bagagen, som gør at man hurtigt og nemt kan komme i gang med den digitale markedsføring ud fra den viden, som et webbureau i forvejen har.

Alle virksomheder kan udgive sig for at være et webbureau, hvis det er det man ønsker at være som virksomhed. Dog er det langt fra alle virksomheder, som har kompetencerne til det. Der findes utal af eksempler på kunder, som er blevet lovet guld og grønne skove af diverse webbureauer, men hvor det i sandhed har vist sig, at det arbejde der er udført, ikke har gjort nogen forskel. Der er sågar historier om webbureauer, som sælger dyre konsulenttimer, hvor arbejdet egentlig kommer fra en simpel YouTube-tutorial, som de fleste med få computerkompetencer kunne have gjort.

Dette er ærgerligt for de seriøse og fremadstormende professionelle webbureauer der præsterer unikke resultater for kunder og klienter, og som øger kendskab og omsætning for virksomheder der på baggrund af marketingarbejdet vækster virksomheder. Der findes nemlig en masse dygtige marketingkonsulenter derude, der brænder for at løfte danske virksomheder.

Derfor er den klare opfordring herfra, at man skal passe på i markedet for digital markedsføring. Man skal ikke være bange for at spørge ind til de ydelser og produkter, som der tilbydes, for dette giver en klar indikation på, hvad et webbureau kan og ikke kan.

Hvis et webbureau ikke lover guld og grønne skove, så skal man tage det positivt. Hvis man er et seriøst og professionelt webbureau, så giver man også nogle realistiske mål og udtalelser for, hvor meget man kan vækste og optimere en virksomhed. Så hvis der bliver lovet nogle urealistiske resultater, og billige priser på marketingydelser, så skal alarmklokkerne ringe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Du kan måske også lide
SEO Optimering - ALT Tags

SEO optimering af billeder – ALT tags

Benytter du ALT tags på dine billeder? Man kan ikke komme udenom, at inddragelse…
Dansk Industri i samarbejde med Jørgen Leth

Dansk Industri i samarbejde med Jørgen Leth

Én time og femogtredive minutter. Så lang er den nye reklamefilm fra Dansk Industri, hvor Jørgen Leth medvirker. I reklamefilmen oplæses samtlige kurser, uddannelser, netværk og arrangementer, som tilbydes af Dansk Industri. Er det gal eller genial markedsføring?