Krimi

Hashen kom i lastbiler – nu er bagmændene bag tremmer

NSK har rullet et massivt narkotikanetværk op med forbindelser til bandemiljøet. Anholdelserne kan blive et vendepunkt.

Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 14. maj 2025

En systematisk smuglingsoperation

Onsdag slog National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) til mod en organiseret gruppe med tråde til det storkøbenhavnske bandemiljø. Syv mænd i alderen 23 til 64 år blev anholdt og sigtet for at stå bag indsmugling og distribution af omtrent to ton hash. Ifølge politiets efterforskning har netværket opereret i perioden maj 2024 til februar 2025, hvor seks planlagte transporter af hash blev ført ind i landet.

Lastbilchauffører som brikker i spillet

Hashen menes at være blevet leveret af udenlandske lastbilchauffører, hvorefter den blev hurtigt videredistribueret til organiserede kriminelle. Fremgangsmåden peger på en velkoordineret og disciplineret struktur, hvor netværket har udnyttet den internationale lastbiltrafik som dække for narkosmugling. Politiet vurderer, at der er tale om en langstrakt og professionel logistik, som har fungeret i det skjulte i flere måneder.

Tråde til bandemiljø og udlandet

Vicepolitiinspektør Lars Feldt-Rasmussen fra NSK udtaler: ”Med aktionen har vi i dag bremset et organiseret kriminelt narkotikanetværk med tråde til udlandet. Det er vores opfattelse, at netværket har relationer til bandemiljøet og har indsmuglet omfattende mængder hash til Danmark med henblik på videredistribution.”

Efterforskningen fortsætter, og politiet udelukker ikke, at flere anholdelser kan komme på tale.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.