Marketing

ons, 01 mar 2023

Storbritannien forbyder flyreklame for miljøvildledning

(Boris Roessler/Ritzau Scanpix)

Hvis flyselskaber skal hævde, at de gør noget godt for miljøet, skal de stå på meget sikker grund med deres påstande.

Det er i hvert fald tilfældet i Storbritannien, hvor den britiske myndighed for reklamestandarder (ASA) har forbudt en reklame fra selskabet Lufthansa. - Lufthansa Group. Forbinder verden. Beskytter dens fremtid. #MakeChangeFly, står der i reklamen, som myndigheden ASA kalder vildledende. Reklamen kunne ses på plakater i juni 2022. Den indeholdt et billede af et fly. Undersiden af flyet var udskiftet med et billede af Jorden set fra rummet. Lufthansa har forklaret, at reklamens formål var at gøre forbrugere opmærksomme på, at flyselskabet har sat gang i flere tiltag for at reducere selskabets miljøbelastning. Men at selskabet ligefrem var med til at "beskytte" planetens fremtid, fandt ASA ikke grundlag for, at man kunne påstå i en reklame. - Vi fandt, at påstanden af forbrugere sandsynligvis ville forstås sådan, at Lufthansa allerede havde sat markante tiltag i værk for at sikre, at selskabets nettomiljøpåvirkning var mindre skadelig. I den forbindelse var det ikke nok, at Lufthansa henviste til tiltag, som skulle mindske CO2-udledningen frem mod 2030 og 2050, lyder det fra ASA. /ritzau/dpa

Andre læser også

Kulturpas giver udsatte unge entré til sport og koncerter Et flertal i Folketinget er enig om model for kulturpas på 2000 kroner til udva... Læs mere
Minister vil vente med at skride til handling efter kandidatkritik Christina Egelund (M) vil ikke svare på, om kandidatreformen skal genforhandles... Læs mere
Kirkeminister starter tilsynssag mod mormonerne Det skal undersøges, om mormonerne i Danmark skal fratages anerkendelsen som tr... Læs mere
Nvidia slår forventninger og øger omsætning med 94 procent Nvidia slår analytikernes forventninger med omkring to milliarder dollar i regn... Læs mere