Marketing

ons, 01 mar 2023

Storbritannien forbyder flyreklame for miljøvildledning

(Boris Roessler/Ritzau Scanpix)

Hvis flyselskaber skal hævde, at de gør noget godt for miljøet, skal de stå på meget sikker grund med deres påstande.

Det er i hvert fald tilfældet i Storbritannien, hvor den britiske myndighed for reklamestandarder (ASA) har forbudt en reklame fra selskabet Lufthansa. - Lufthansa Group. Forbinder verden. Beskytter dens fremtid. #MakeChangeFly, står der i reklamen, som myndigheden ASA kalder vildledende. Reklamen kunne ses på plakater i juni 2022. Den indeholdt et billede af et fly. Undersiden af flyet var udskiftet med et billede af Jorden set fra rummet. Lufthansa har forklaret, at reklamens formål var at gøre forbrugere opmærksomme på, at flyselskabet har sat gang i flere tiltag for at reducere selskabets miljøbelastning. Men at selskabet ligefrem var med til at "beskytte" planetens fremtid, fandt ASA ikke grundlag for, at man kunne påstå i en reklame. - Vi fandt, at påstanden af forbrugere sandsynligvis ville forstås sådan, at Lufthansa allerede havde sat markante tiltag i værk for at sikre, at selskabets nettomiljøpåvirkning var mindre skadelig. I den forbindelse var det ikke nok, at Lufthansa henviste til tiltag, som skulle mindske CO2-udledningen frem mod 2030 og 2050, lyder det fra ASA. /ritzau/dpa

Andre læser også

Politisk ordfører overtager spidskandidatur fra SF-formand Lisbeth Bech-Nielsen er ny SF-spidskandidat i Københavns Storkreds, efter forma... Læs mere
Radikale vil sætte stopper for gasfyr efter stigning: En falliterklæring Martin Lidegaard kalder det "ubegribeligt", at regeringen bare trækker på skul... Læs mere
Jacob Kaarsbo dropper at hive DF i retten efter brug af citat Det bliver for dyrt og tidskrævende at føre en retssag sammenlignet med den mu... Læs mere
Vandværker er udsat for meget høj trussel fra cyberkriminalitet Der er meget høj trussel fra cyberkriminalitet mod vandværker, vurderer Center... Læs mere
Flyselskab politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for greenwashing KLM brugte betegnelser, der kunne vildlede forbrugerne, ved at kalde sine flyrej... Læs mere