Den såkaldte russiske skyggeflåde er ikke blot et miljøproblem i Østersøen.
Mandag siger den svenske flådechef, Ewa Skoog Haslum, at Sverige mistænker, at de gamle russiske olieskibe også bruges til spionage.
Det gør hun opmærksom på i et interview med det svenske public service-medie SVT.
- Vi finder jo antenner og master, som måske ikke normalt hører til et på et fiskefartøj for eksempel, siger hun.
- Så det er klart, at vi oplever, at i det, der bevæger sig ude på havet, er der måske andre formål med deres aktiviteter.
Fænomenet, som er blevet døbt skyggeflåden, er dukket op, efter at USA og EU har indført sanktioner mod russisk olie.
Skibene er generelt gamle og slidte og bruges af Rusland til at omgå sanktionerne, har flere medier beskrevet.
Den svenske udenrigsminister, Tobias Billström, advarede for nylig i et interview med det britiske medie The Guardian om miljørisici ved skibene, som ofte er over 15 år gamle.
- Vi bliver alle påvirket, hvis der opstår et større problem med en kollision eller olielæk fra et af disse skibe, som ofte ikke er sødygtige - eller meget tæt på ikke at være sødygtige, siger Billström.
Men ifølge den svenske flådechef udgør skyggeflåden også et militært problem.
Ewa Skoog Haslum siger til SVT, at den svenske flåde har dokumentation for, at fartøjerne kan bruges til aflytning af kommunikation.
Hun siger også, at de kan bruges i hybridoperationer, hvor et udenlandsk skib for eksempel ønsker at komme ind i en svensk havn under dække af at have haft en ulykke.
Næsten halvdelen af al russisk olie, der transporteres via havet, går gennem Østersøen - og altså også nær Danmark.
I marts blev det beskrevet, at mindst 15 russiske tankskibe med olie om bord siden nytår havde afvist dansk hjælp til at navigere gennem dansk farvand. Stik mod international anbefaling.
Det bekymrer lodsforeninger i Danmark. Det skrev det undersøgende medie Danwatch, der i samarbejde med den britiske avis Financial Times havde fået indsigt i interne rapporter fra Forsvaret.
Kilde: /ritzau/