Nyheder

man, 06 mar 2023

Virksomheder betaler for ellers gratis klik på Google

Google Searching For Answers (Don Ryan/Ritzau Scanpix)

Danske virksomheder betaler i høj grad for klik på Google, som de ellers ville have fået gratis.

Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er blevet offentliggjort mandag. Af analysen fremgår det, at 77 procent af virksomhedernes samlede udgifter til selvannoncering blot fører til, at ellers gratis klik bliver omdannet til betalte klik. Selvannoncering betyder, at virksomheden annoncerer på søgninger på sit eget firmanavn. Det betyder, at en del af virksomhedernes annoncekroner teknisk set er spildt. Det forklarer Ann Sofie Vrang, der er kontorchef i Center for Tech hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. - Det bliver nogle dyre klik i den forstand, at rigtigt mange af de klik, virksomheden kommer til at betale for, ville den have fået alligevel, og isoleret kan man sige, at en del af de betalte klik er overflødige, siger hun til Børsen. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen benytter syv ud af ti danske virksomheder, som annoncerer hos Google, sig af selvannoncering. Styrelsen vurderer, at selvannoncering står for omkring 12-19 procent af den danske omsætning inden for onlinereklamer. Det svarer til omkring 500-750 millioner kroner. Langt de fleste af pengene bruges til annoncer via Googles søgemaskine. Google pointerer, at søgeannoncer hjælper virksomheder med at nå ud til potentielle kunder, og at virksomhederne selv bestemmer, hvilke søgeord de vil annoncere på. - Når virksomheder kører søgeannoncer, kan de selv tilpasse deres søgeord ud fra, hvor de ønsker, at annoncer skal vises – ligesom de til enhver tid kan justere kursen og måle deres effektivitet ud fra deres forretningsmål, skriver Googles pressetjeneste til Børsen. /ritzau/

Andre læser også

SAS øger indtjening i juni - men analytiker spÃ¥r sværere marked SAS tjente flere penge i juni end i maj. Men prisfølsomme forbrugere skaber svÃ... Læs mere
USA kommer med gode økonomiske tal efter skidt dag for tech-aktier Bnp-vækst på 2,8 procent i andet kvartal i USA er godt for både Danmark og de... Læs mere
Skønhedsprodukter driver vækst hos forbrugergigant Unilever ender efter første halvår med et overskud på fire milliarder euro, v... Læs mere
På visse øer stiger beskæftigelsen op mod 15 procent om sommeren På Læsø, Samsø og Bornholm stiger beskæftigelsen om sommeren. Oplevelseserh... Læs mere
Højere omkostninger tager bid af snarlig SAS-ejers driftsoverskud AirFrance-KLM ender efter andet kvartal med et driftsoverskud, der er 220 millio... Læs mere