Coronanedlukningerne har også sat sine spor i folkeskolen.
Sidste år var der flere ressourcesvage elever, der dumpede afgangsprøverne i dansk og matematik.
Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).
- Allerede før corona var der store forskelle på resultaterne ved afgangsprøverne, men som en lup har corona tydeliggjort, hvor vigtig en stærk folkeskole er for de fagligt svageste elever, siger Emilie Damm Klarskov, der er analysechef i AE.
I gruppen med de fagligt svageste elever var det hver femte, der ikke bestod matematik og dansk.
Det er en stigning på 4,9 procentpoint sammenlignet med perioden 2016 til 2019.
Det samme gør sig gældende for elever med forældre fra arbejderklassen og forældre udenfor arbejdsmarkedet. Her var stigningen henholdsvis 5,1 procentpoint og 4,5 procentpoint.
Stigningen skyldes ifølge AE, at eleverne i højere grad har været overladt til sig selv, da de var hjemsendt.
- Det er meget tydeligt, at børn fra mindre ressourcestærke hjem bliver hårdt ramt på fagligheden, når de ikke kan komme i skole. Børn fra ressourcestærke hjem klarer sig bedre, siger Emilie Damm Klarskov.
Selv om der også var flere elever fra middel- og overklassen, der dumpede matematik og dansk ved afgangsprøverne, var stigningen væsentlig mindre.
For elever i middelklassen steg antallet med 2,8 procentpoint, mens overklassen steg 1,4 procentpoint.
Afgangsprøverne i 2023 var de første reelle eksamener efter årene med nedlukninger, hvor eleverne var hjemsendt og havde onlineundervisning.
I stedet sluttede afgangseleverne med deres standpunktskarakter i perioden 2020 til 2022.
Standpunktskarakterer gives af læreren og er en vurdering af elevens præstation for hele året.
Kilde: /ritzau/