Regeringens ambition om en indenrigsrute i Danmark, som skal flyve på 100 procent bæredygtigt brændstof i 2025, ser så svær ud, at transportministeren vil se på en plan b med partierne bag aftalen, SF og Enhedslisten.
- Vi kan se, at det bliver svært, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Branchen og lovgivningen er klar, men de nødvendige tilladelser til at flyve udelukkende med bæredygtigt brændstof i tanken lader fortsat vente på sig, fortæller han.
- Det er fortsat ambitionen, at vi skal flyve 100 procent grønt. Men det er klart, at det først kan blive, når det bliver lovligt.
- Det ændrer ikke på, at vi har reserveret nogle penge, og vi ønsker at lave grøn omstilling, siger ministeren, som derfor vil drøfte en plan b med aftalepartierne.
- Vi skal finde ud af, hvad vi gør i forhold til, at det altså ikke er godkendt endnu. I dag er det sådan, at man kan flyve med 50 procent grønt brændstof.
- Vi skal have en snak om, hvad vi gør herfra, fordi vi potentielt kan blive nødt til at afvige det, som vi har haft som en fælles ambition, siger Thomas Danielsen.
Ministeren har indkaldt partierne til drøftelser i starten af december.
Han talte onsdag ved en konference på Christiansborg om fremtiden for dansk luftfart og regeringens ambitioner om at gøre luftfarten mere klima- og miljøvenlig.
Idéen om en indenrigsrute i Danmark, som udelukkende skulle flyve på grønt brændstof, blev lanceret af statsminister Mette Frederiksen (S) i nytårstalen i 2022.
SVM-regeringen indgik siden aftalen om grøn luftfart med SF og Enhedslisten i december 2023. Ud over en helt grøn rute i 2025 er ambitionen, at al indenrigsflyvning i Danmark skal være med bæredygtigt brændstof i 2030.
Det skal finansieres ved en passagerafgift, som indføres fra næste år.
Ambitionen har dog længe været omgærdet af usikkerhed.
Det er den internationale flyorganisation ASTM, der skal udstede tilladelse til at flyve udelukkende med det bæredygtige brændstof, såkaldt SAF (Sustainable Aviation Fuel) i flytanken.
Trafikstyrelsen skrev i et høringssvar i juli, at det var usikkert, hvornår det ville ske, ligesom flere luftfartsselskaber har sået tvivl om planen.
Blandt andet har Norwegian i et høringssvar kaldt det mulig greenwashing, at kalde noget mere grønt, end det er, når man kalder ruten for "100 procent grøn".
Kilde: /ritzau/