Pressemeddelelse
Ved hjælp af kunstig intelligens bruger vi mindre tid på manuelle opgaver og sparer 2,5 timer om dagen. Det viser Hubspots seneste rapport "State of AI Report", som har undersøgt holdningen til AI blandt marketingfolk – hvordan teknologien bruges, og hvilken indflydelse den vil have på den måde, vi arbejder på i fremtiden.
I gennemsnit bruger en typisk medarbejder fem timer om dagen på manuelle, administrative eller operationelle opgaver. Gennem kunstig intelligens kan de bruge mindre tid på disse opgaver og få 2,5 om dagen til at bruge mere tid på de vigtigste dele af deres rolle (88 procent), de dele af jobbet, de nyder mest (85 procent) og på de kreative aspekter af deres rolle (83 procent), viser rapporten.
- En tredjedel (35 procent) bruger generativ AI til at få ideer eller inspiration, mens en fjerdedel bruger det til at starte stykker, som de så selv kan udvikle. Men det spændende at se er, at uanset hvilken tilgang man tager, sparer marketingfolk i gennemsnit mindst tre timer per projekt, siger Pernilla Jungåker, der er marketingchef for Hubspot i Norden og Benelux-regionen.
De marketingfolk, der bruger AI, er mere effektive i deres arbejde. 63 procent af dem, der bruger generativ AI til at skabe indhold, siger, at det klarer sig bedre end indhold skabt uden generativ AI. I mellemtiden siger 89 procent, at det forbedrer kvaliteten af deres indhold, og 83 procent siger, at det hjælper dem med at skabe væsentligt mere indhold, end de kunne uden det.
- AI blev bredt tilgængelig, ligesom virksomheder begyndte at kæmpe for at følge med inflationen og forværrede budgetter. Ved at øge medarbejdernes produktivitet og effektivitet gør AI virksomheder i stand til at gøre mere med mindre, siger Pernilla Jungåker.
Uden for markedsføring siger 85 procent af sælgerne, der bruger AI, at det gør deres leadbehandling mere effektiv. AI betyder også, at de kan bruge mere tid på salg (79 procent), og at det hjælper dem med at opbygge et forhold hurtigere (72 procent).
Omkring 62 procent af alle virksomhedsledere har allerede investeret i kunstig intelligens, som deres medarbejdere kan bruge. Af disse 62 procent rapporterer 71 procent om et positivt investeringsafkast (ROI), og 72 procent siger, at det gør deres medarbejdere mere produktive.