Pressemeddelelse
8.8.2023 06:30:00 CEST | Escalate
Mange danske virksomheder glemmer at indberette økonomiske forhold til tiden til SKAT og Erhvervsstyrelsen. Det vil tre app-iværksættere lave om på.
Moms og selvangivelse. Lønsumsafgift og lønindberetning. Årsrapport og a-skat. Listen af frister, man som virksomhedsejer skal huske samt overholde, er lang og kan for mange virke uoverskuelig.
Ifølge Rigsrevisionens rapport glemte hele 20 % af danske virksomheder i 2020 at indberette moms og a-skat til tiden. Det resulterer i bøder og kan i værste fald ende i en konkursbegæring.
Dét tal vil de tre danske iværksættere Mansour Bandri, Resat Durmisi og Martin Østergaard gerne ændre på. Derfor har de lavet appen RMINDR, der hjælper danske SMV’ere med netop at holde styr på de mange virksomhedsfrister, der skal overholdes.
“Som virksomhedsejer er der virkelig mange ting, man skal huske. Og det er hér RMINDR kommer ind i billedet. For helt simpelt så hjælper appen SMV’ere med at holde styr på, hvad og hvornår de skal indberette til SKAT og Erhvervsstyrelsen. Så er der én ting mindre, de skal huske på,” forklarer Mansour Bandri, der udover at være Co-founder i RMINDR også arbejder som advokat, hvor han rådgiver om blandt andet skatteret og selskabsret.
En indberetnings-smutter der kostede dyrt
Da Sofie Nielsen, Stifter af Comeat ApS, tilbage i 2016 oprettede sin virksomhed, valgte hun selv at stå for at indberette sine økonomiske forhold. En beslutning, der nogle år senere, skulle få fatale følger for virksomheden.
“Som det er med mange start-ups, så prøver man at spare, hvor man kan i starten. Så jeg stod selv for al indberetning. Jeg gjorde det frem til 2019 for mit holdingselskab, hvor der desværre var en smutter. Jeg fik indberettet min selvangivelse til SKAT men ikke min årsrapport til Erhvervsstyrelsen," forklarer hun.
Uanende om den manglende indberetning, fik Sofie Nielsen sig pludselig noget af en overraskelse, da hun fandt ud af, at virksomheden var under tvangsopløsning.
“Jeg fik desværre ikke nogen påmindelse fra Erhvervsstyrelsen om, at der ikke var indberettet. En måneds tid senere fik jeg et brev, hvor der stod at jeg ikke længere havde adgang til min virksomheds e-boks. Da jeg undersøgte sagen nærmere, fandt jeg ud af, at den var taget under tvangsopløsning,” siger hun.
Og netop de manglende påmindelser i forbindelse med overskredne frister, er et kæmpe problem, mener Resat Durmisi, der er Co-Founder i RMINDR og til dagligt også driver sin egen regnskabskonsulentvirksomhed.
“Det er helt vildt, at der stadig ikke er lavet et system i det offentlige, der påminder virksomhedsejere op til en frist men også, hvis en frist bliver overskredet. Derfor sender vi via RMINDR-appen individuelle notifikationer til den enkelte virksomhed før og efter en frist. På den måde forhindrer vi, at en masse frister bliver overskredet,” siger han.
Tilføjelse af nye app-funktioner baseret på brugerfeedback
Holdet bag RMINDR er i løbende dialog med brugerne og justerer og tilføjer funktioner baseret på netop den feedback.
“Vi er selv alle tre virksomhedsejere og har en idé om, hvad man har brug for i appen, når man driver en virksomhed. Men den kan ikke bygge på vores erfaringer og synspunkter alene. Derfor modtager vi løbende feedback fra vores brugere, så vi kan forbedre og tilpasse appen til deres behov,” siger Martin Østergaard, Partner og CTO i RMINDR.
Den indgåede brugerfeedback har blandt andet ført til RMINDRs seneste tilføjelse.
“Som de eneste i Danmark har vi gjort det muligt at se sin skattekonto direkte i appen. Det betyder altså, at virksomhedsejere super nemt kan holde øje med deres konto på farten,” siger Mansour Bandri.
Den nye funktion er noget, som brugerne har taget rigtig godt imod.
“Vi kan se, at 98 % af vores brugere, som har adgang til skattekontoen, tjekker regelmæssigt, at deres konto ikke står i minus. Vi sender ugentlige notifikationer med opdateringer på kontoen, og skulle den uheldigvis stå i minus, får man selvfølgelig også en påmindelse om det,” fastslår Mansour Bandri.