Pressemeddelelse

ons, 07 jun 2023

Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært detailmarked

Max Havelaar Fairtrade Medienreise nach Kenia, November 2016. Die Panda Blumenfarm produziert Fairtrade Rosen fuer den Schweizer Markt. Bild © Remo Naegeli

Pressemeddelelse

7.6.2023 08:40:00 CEST | Fairtrade Danmark

På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.

Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag uden afsavn og ekstraordinære bekymringer. Men så blev verden ramt af energikrise, inflation, prisstigninger og generel usikkerhed. Det gjorde vi også. Ude i verden oplevede Fairtrade-producenter kraftige stigninger i deres produktionsomkostninger. Herhjemme steg priserne, og forbrugerne gik mere målrettet efter discounthylderne.

”Det var et udfordrende år med mange bevægelser i dagligvarehandlen, og det betød, at vi skulle kæmpe for at sikre og fastholde Fairtrade-mærkede produkter på butikkernes hylder og i forbrugernes indkøbskurv. Derfor er vi stolte af, at vores licensindtægter alligevel vækstede med over to procent i Danmark i 2022,” siger Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.

Hun lægger ikke skjul på, at hun gerne havde set en højere vækst i salget af Fairtrade-mærkede produkter i dagligvarehandlen, men hæfter sig ved tidligere års gode resultater, som har betydet, at Fairtrade-mærket er kommet godt igennem en periode, hvor uforudsete udfordringer har stået i kø.

Salget af Fairtrade-roser boomede

Og Fairtrade-mærket oplevede god vækst på flere områder i 2022. Efter et hårdt corona-år steg salget af Fairtrade-kaffe atter. Endnu flere varer i dagligvarehandlens egne produktserier fik Fairtrade-mærket på. Der var fortsat et flot salg af Fairtrade-vanilje, som efterspørges af danskerne hele året og ikke kun til jul. Og så kom Fairtrade-roser for alvor ind på det danske marked med en vækst på over 170 procent.

”Salling Group – med Netto i spidsen – tog en strategisk beslutning om at føre Fairtrade-roser i deres butikker. Det har gjort det gode valg af afskårne roser tilgængeligt for endnu flere danske forbrugere, og det glæder mig virkelig. Der er stadig et kæmpe potentiale for Fairtrade-blomster på det danske marked, så det vil vi fortsat vil have fokus på, og jeg håber, at andre kæder vil følge trop,” siger Camilla Erika Lerberg.

Hun opfordrer til et bredere samarbejde mellem mærkningsordninger, producenter, detailkæder, civilsamfundsorganisationer og brancheorganisationer for at lykkes med at sikre, at verdens fødevareproduktion foregår under mere bæredygtige forhold.

”Vores strategi for de kommende tre år afspejler ønsker fra samarbejdspartnere om, hvordan vi  i fairtrade-mærket fortsat skal udvikle os i en relevant og attraktiv retning for dem samtidig med, at vi bidrager allerbedst til at støtte verdens fattigste producenter. Vi skal tænke, tale og arbejde fattigdomsbekæmpelse, uddannelse, kapacitetsopbygning, global handel og klima sammen, hvis vi skal lykkes med at skabe en mere bæredygtig verden. Den holistiske tilgang skal vi gøre endnu mere synlig for forbrugerne – også ved at være en stærk stemme i debatten om bæredygtigt forbrug, siger Camilla Erika Lerberg.

Andre læser også

Over 50.000 har besvaret spørgeskema om nye pengesedler Frem til 2. juni kan danskerne vurdere de udvalgte motiver til ny seddelserie og... Læs mere
Støjberg og Løkke bruges som es på EU-plakater Danmarksdemokraterne og Moderaterne bruger deres ledere i jagten på vælgere ti... Læs mere
Midt i sponsorflugt holder 7-Eleven fast i støtte til Pride på 11. år Fredag har Copenhagen Pride offentliggjort den første runde partnerskaber for i... Læs mere
Forsker: Troldefabrikker er nem politisk kommunikation Svensk parti beskyldes for at sprede misinformation via sociale profiler. Nem og... Læs mere
Minister om nej til fængsel i Kosovo: Et lille bump på vejen Regeringen i Kosovo må få sikret flertal for aftale om dansk leje af fængsels... Læs mere