En ny undersøgelse fra Hubspot rettet mod marketingfolk viser, at mange brands investerer mere i sociale medier og community building i 2023. Det betyder, at marketingfolk, der arbejder med sociale medier, har brug for både ressourcer og nye kompetencer for at kunne følge med udviklingen.
I dag er sociale medier det oplagte sted, hvor mange af os leder efter information, lærer nye ting, kommunikerer, handler og chatter med kundeservicemedarbejdere. Det stiller også krav til alle, der arbejder med markedsføring. Rollen som marketingmedarbejder i dag betyder, at du skal holde dig konstant opdateret, når det kommer til forskellige sociale medieplatforme, nye AI-værktøjer, algoritmer og trends.
Samtidig er mere end 90 procent af marketingfolk overbevist om, at deres markedsføringsaktiviteter på sociale medier i 2023 vil give et kontant, positivt afkast af investeringen . Det viser en ny undersøgelse fra Hubspot. Noget der gør sig gældende på flere måder i rapporten.
Salg via sociale apps
Visuelle sociale medier som Instagram, Pinterest og TikTok er naturlige værktøjer til e-handelsmarkedsføring. I dag har de fleste sociale platforme indbyggede e-handelsfunktioner. Det viser sig, at kunder kan lide bekvemmeligheden ved at shoppe direkte, hvor de finder inspiration, viser Hubspots undersøgelse. Omkring 80 procent af marketingfolk der arbejder med sociale medier siger, at forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe produkter direkte fra sociale apps end fra mærkewebsteder eller fra tredjeparter som Amazon. I øjeblikket siger 47 procent af marketingfolk der arbejder med sociale medier, at deres brand sælger produkter direkte i apps til sociale medier.
- Hvis brands ikke udnytter social handel, går de glip af et kæmpe publikum, der spænder over generationsgrænser. Forbrugere i alderen 18-44 år foretrækker at finde nye produkter via sociale medier, og 35 procent af dem, der tilhører Generation Z, siger, at de bruger sociale medier til at holde sig opdateret på brands og produkter, siger Pernilla Jungåker, marketingchef for Hubspot i Norden og Benelux-regionen.
Vigtigt at opbygge et fællesskab
Samtidig bliver det stadig vigtigere, at man som brand investerer i at opbygge et fællesskab med bruger ne. Ni ud af ti marketingfolk der arbejder med sociale medier siger, at opbygningen af et onlinefællesskab er afgørende for succes i 2023. Data fra Hubspot ser ud til at understøtte dette. En ud af fem brugere af sociale medier har tilsluttet sig eller deltaget i et online-fællesskab inden for de seneste tre måneder, ifølge undersøgelsen.
- De sociale medier har ændret sig meget det seneste år. Spørgsmål relateret til privatliv, databeskyttelse, misinformation og fremkomsten af decentraliserede sociale netværk er kommet i spil, efterhånden som brugerne bevæger sig væk fra de traditionelle platforme. Som virksomhed betyder det lavere indtægter fra annoncer og investeringer på sociale medier. Løsningen er at bygge nichefællesskaber. De er de perfekte inkubatorer for brand awareness, engagement, loyalitet og tillid, forklarer Pernilla Jungåker.
Kundeservice bliver mere social
Samtidig bliver det mere almindeligt, at kundeservice-relaterede spørgsmål kommer ind via de sociale medier i dag. Flere og flere brugere af sociale medier har nået ud til et brand via direkte beskeder for at få hjælp i løbet af de seneste tre måneder. 76 procent af marketingfolk der arbejder med sociale medier siger, at deres virksomhed allerede i dag tilbyder kundeservice på sociale medier.
- Vi ser en markant stigning i kontakter til kundeservice gennem direkte beskeder de seneste år. Vigtigt at huske på er, at god online kundeservice kan skabe brandbevidsthed. Forbrugere deler gerne ros, når brands reagerer hurtigt og løser problemer via instant messaging. På samme måde kan dårlig kundeservice have den modsatte effekt, og kan føre til negative omtaler, siger Pernilla Jungåker.