At have en succesfuld forretning i dag, indebærer at kunne få opmærksomhed online. Tendensen til, at folk handler online og bestiller hjemme fra stuen, er kun stigende. Dette betyder også, at mange lokale forretninger har fået det sværere med tiden. Disse nye forandringer i samfundet betyder dog ikke, at der kun er en bestemt type forretning, som kan overleve på det nye marked. Der er stadig plads til de mindre forretninger, hvis de kan formå at gentænke deres strategi. Det er klart, at de store multinationale selskaber har store ressourcer til at betale for reklamer på internettet. Heldigvis kan man for en overkommelig pris få kurser online marketing og dermed opnå al den nødvendige viden på området.
Kursus er hjælp til selvhjælp
Mange erhvervsdrivende skal stå for flere forskellige opgaver - kommunikation, marketing, salg og dernæst også selve produktets kvalitetssikring. Selvom man må arbejde lidt som en blæksprutte som selvstændig, kan man dog godt få hjælp til visse opgaver. Man er ikke ekspert i det hele fra starten, og før at virksomheden er vokset sig stor nok til at man kan outsource nogle opgaver, så er det en god ide at tage et kursus inden for nogle af områderne.
At få nye kunder online handler primært om at mestre SEO. At kunne forstå mekanismerne bag SEO vil medføre, at virksomheden kommer højere op i resultaterne på søgemaskinerne. Brugen af søgemaskiner er blevet så udbredt, at mange i dag ikke engang skriver webadressen ind, men søger blot på navnet hver eneste gang, at de skal tilgå en bestemt hjemmeside. At blive set af en søgemaskine er dermed den direkte vej til også at blive set af potentielle nye kunder.
De algoritmer, som søgemaskinerne bruger til at rangliste deres resultater, skifter meget fra år til år. Derfor er det en god idé at tage et kursus i online marketing af en ekspert. Hvis man finder en guide på nettet, kan den hurtigt være uopdateret. Ved et online kursus har man derimod den fordel, at oplægsholderen har brugt tid på at sætte sig ind i de nyeste tendenser på området. Det kan være et fuldtidsjob hele tiden at holde sig velvidende om de nyeste udviklinger inden for søgemaskinernes område. Det er også derfor, at mange af disse personer underviser ved siden af, så de kan formidle deres opnåede viden videre til folk, der ikke har tid til at undersøge alle disse udviklinger - her vil et kursus være en genvej, frem for at lære alt selv.