Tech

fre, 18 okt 2024

af Mikkel Preisler

Netflix får yderligere fem millioner kunder ind i butikken

Da september blev til oktober havde Netflix i alt 282,7 millioner kunder til selskabets streamingtjeneste. (Arkivfoto).
Mike Blake/Reuters Da september blev til oktober havde Netflix i alt 282,7 millioner kunder til selskabets streamingtjeneste. (Arkivfoto).

Den amerikanske streaminggigant Netflix har trukket yderligere fem millioner abonnenter ind i butikken i løbet af årets tredje kvartal.

Det siger selskabet torsdag, hvor det fremlægger regnskab for kvartalet, skriver AFP.

Ved udgangen af september havde Netflix således 282,7 millioner kunder til tjenesten.

Overskuddet for perioden landede på 2,4 milliarder dollar, hvilket svarer til 16,5 milliarder kroner.

Omsætningen steg med 15 procent sammenlignet med samme periode sidste år til 9,8 milliarder dollar - 67,5 milliarder kroner.

Selskabet selv fremhæver, at det arbejder på at udbygge sin amerikanske annonceforretning. Det har blandt andet indført et abonnement, som er billigere, men hvor der til gengæld medfølger reklamer.

Planen er, at denne model også skal gå i luften i Canada i løbet af i år og i en række andre lande i løbet 2025.

- Vi har leveret (resultater, red.) i vores plan om at reaccelerere vores forretning, og vi er begejstrede for at slutte året stærkt med stærke serier, lyder det i en meddelelse.

I årets sidste kvartal bliver anden sæson af den internationale hitserie "Squid Game" del af streamingplatformens katalog af indhold.

Ifølge Netflix voksede antallet af abonnementer på tjenesten med reklamer med 35 procent sammenlignet med andet kvartal.

I de lande, hvor reklameabonnementet er tilgængeligt, valgte omkring halvdelen af nye abonnenter denne billigere løsning.

Da Netflix lancerede reklameabonnementet afskaffede det samtidig det abonnement, der tidligere var dets billigste tilbud uden reklamer i både Storbritannien og Canada.

I 2023 besluttede Netflix sig desuden for at sætte ind over for brugere, der deler én konto mellem flere husstande.

Ifølge Ross Benes, som er senioranalytiker ved markedsundersøgelsesfirmaet Emarketer, udgør reklamerne dog også en risiko. Han siger, at Netflix bør være opmærksom på ikke at forringe brugeroplevelsen.

Finansmediet MarketWire skriver, at aktien i Netflix i torsdagens eftermarked er steget med 3,7 procent.

De fem millioner nye kunder var nemlig en bedre udvikling, end analytikerne på Wall Streets bud om 4,52 millioner nye kunder i perioden, lyder det.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

CAPTCHA Me If You Can : Ny metode til at sprede malware Hackere bliver mere og mere kreative når de skal få adgang til vores data - ny... Læs mere
Efter EU-møde: Ingen tegn på fredsvilje fra Rusland, sanktioner forbliver Efter en række højprofilmøder i Paris står det klart: Europæiske ledere afv... Læs mere
Trump truer Canada og EU: Samarbejde kan føre til højere toldsatser Nye handelsstorme brygger over Atlanten : Præsident Donald Trump har endnu en g... Læs mere
Forsvarets Efterretningstjeneste advarer virksomheder : Tech firma nægter læk af data Techfirmaet Oracle afviser at være blevet hacket - dog har Forsvarets Efterretn... Læs mere