Tech

man, 24 jun 2024

Regeringen præsenterer ny alliance: Vil beskytte børn mod techgiganter

Statsminister Mette Frederiksen vil med en ny alliance tage børnenes parti i et opgør mod techgiganter. Det siger hun til Politiken. (Arkivfoto).
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix Statsminister Mette Frederiksen vil med en ny alliance tage børnenes parti i et opgør mod techgiganter. Det siger hun til Politiken. (Arkivfoto).

Mandag præsenterer regeringen med statsminister Mette Frederiksen (S) i spidsen en ny alliance sammen med en række børne- og ungdomsorganisationer.

Målet er at beskytte børn og unge mod techgiganternes forretningsmodel og sociale mediers vanedannende design.

Det skriver Politiken.

- Alliancen er skabt for at tage barnets parti fuldt og helt i et opgør mod de techgiganter, som ikke vil vores børn noget godt, for hvis de ville det, havde de ikke lavet de her produkter, siger Mette Frederiksen til Politiken.

Hun henviser blandt andet til fastholdelsesmekanismer som evighedsscroll og techgiganternes manglende indsats for at fjerne skadeligt indhold.

Alliancen består foruden regeringen af organisationerne Red Barnet, Børns Vilkår og Dansk Ungdoms Fællesråd.

Helt konkret vil parterne blandt andet arbejde for et europæisk forbud mod profilering, så børn ikke bliver udsat for målrettet indhold og reklamer.

Det skal ske ved at samle erfaringer og udbrede politiske initiativer til de nordiske lande og EU.

Derudover vil alliancen have klare grænser for, hvilket indhold algoritmerne viser børn og unge, så de kan færdes trygt på nettet.

Alliancen er forankret i Erhvervsministeriet, men det er også meningen, at Kulturministeriet og Digitaliseringsministeriet skal bidrage. Statsministeren understreger over for Politiken, at initiativet ikke er partipolitisk, og at det rækker bredt ud til hele det danske samfund.

I maj lancerede Mette Frederiksen sammen med Socialdemokratiets EU-spidskandidat Christel Schaldemose et EU-udspil, der ligeledes var et opgør mod techgiganterne.

Her fremlagde Socialdemokratiet blandt andet et ønske om at hæve aldersgrænsen til 15 år for at få adgang til sociale medier. For at det kan blive håndhævet, skal der udvikles en aldersverificering i stil med MitID på tværs af EU-lande.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Den japanske yen er på laveste niveau i 33 år En svag japansk økonomi betyder, at den japanske yen har mistet en tredjedel af... Læs mere
Nedskrivninger på dansk brevforretning giver minus i PostNord PostNord opnåede et driftsresultat på minus 463 millioner svenske kroner i and... Læs mere
Aktiesparekontoen er mere populær end nogensinde Rekordmange har i år oprettet en aktiesparekonto. Det samlede antal er på vej ... Læs mere
Netflix trækker otte millioner nye kunder ind i butikken Kvartalsregnskab fortæller, at Netflix nu har i alt 277,7 millioner abonnenter.... Læs mere
Rockwool opjusterer forventninger efter godt kvartal Rockwool oplever vækst og godt salg på flere markeder, herunder i Nordamerika ... Læs mere