En tidlig påske var med til at fylde Norwegians fly i marts.
I alt fløj 1,54 millioner passagerer med det norske flyselskab i marts. Det er tre procent flere end samme måned året før.
Samtidig steg belægningsgraden til 85 procent, hvilket var fire procentpoint mere end året før.
Det viser Norwegians passagertal for marts.
- Vi er meget glade for endnu en gang at kunne præsentere stærke trafiktal, som i denne måned fik ekstra momentum på grund af en tidlig påske, siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian, i en pressemeddelelse.
Stigningen i antallet af passagerer er beskeden, mener Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank og følger luftfartsbranchen tæt.
Alligevel får selskabet en "massiv" fremgang i indtægterne, skriver han i en kommentar.
Det skyldes foruden flere passagerer, at flyene er fyldt bedre op, samtidig med at billetpriserne ifølge Jacob Pedersen er steget med 13 procent.
- Det er endnu et bevis på, at Norwegian står godt kommercielt og har godt fat i kunderne, skriver han i en kommentar til tallene.
- De seneste regnskaber har også vist, at selskabet har fundet melodien indtjeningsmæssigt, og Norwegian kigger ind i et rigtig godt 2024, hvis den høje rejselyst varer ved, lyder det videre.
Ifølge Jacob Pedersen er Norwegians indtægter i marts steget omkring 350 millioner norske kroner til omkring 1,9 milliarder norske kroner. Det svarer til cirka 1,2 milliarder kroner.
Flyselskabet Widerøe, som Norwegian købte i sommeren 2023, havde knap 280.000 passagerer. Det samlede passagertal for hele Norwegian-koncernen var dermed på 1,82 milliarder i marts.
Passagertallet hos Widerøe er dog faldet 4,5 procent i marts sammenlignet med marts i 2023.
Widerøe har normalt færre passagerer i perioder med helligdage, skriver selskabet i en pressemeddelelse. Det skyldes, at nogle af selskabets store kundegrupper som eksempelvis forretningsrejsende rejser mindre.
Kilde: /ritzau/