Andre nyheder

man, 08 jul 2024

Dansk eksport sendes længere og længere væk

Danske varer - som svinekødet her fra Danish Crown - må i dag typisk ud på en længere rejse end for 15 år siden, fordi vi eksporterer mere til USA og Kina. (Arkivfoto).
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix Danske varer - som svinekødet her fra Danish Crown - må i dag typisk ud på en længere rejse end for 15 år siden, fordi vi eksporterer mere til USA og Kina. (Arkivfoto).

For femten år siden blev en gennemsnitlig dansk eksportvare flyttet 2300 kilometer, men siden da er afstanden mellem køber og sælger vokset til hele 3400 kilometer.

Det fremgår af en analyse, som Dansk Industri har foretaget på baggrund af tal fra blandt andet Danmarks Statistik.

Lidt forsimplet sagt er det et udtryk for, at eksporten til Kina og USA er vokset meget mere end eksporten til andre europæiske lande.

Det fortæller Allan Sørensen, der er cheføkonom i Dansk Industri.

- Vi har i en lang årrække handlet med vores skandinaviske nabolande, Storbritannien og Tyskland.

- Men som tiden er gået, har vi fået øjnene op for verden uden for Europa i takt med, at det også er blevet billigere at transportere varer over lange afstanden, siger han.

Den større opmærksomhed på markederne uden for Europa handler også om, at det er her, der har været det største vækstpotentiale.

- Især i Asien er der opstået et langt mere købedygtigt publikum end for 20-30 år siden.

- I dag har de 10 procent rigeste kinesere et velstandsniveau, der minder om de sydeuropæiske lande. Og selv om det kun en lille andel, så er det en lille andel af en meget stor befolkning, og det gør Kina interessant som eksportland, siger Allan Sørensen.

Han konstaterer også, at væksten i Europa er bremset op, sammenlignet med for eksempel USA, og det er blandt andet kommet transport- og medicinalselskaber til gode.

- Og kigger vi fremad, så er Europa stadig en langsomt voksende økonomi. Så virksomhederne vil fortsætte med at kigge ud i verden for at finde nye markedsmuligheder.

- Indien stormer frem med vækstrater på seks til otte procent om året, og vi ser også høj vækst i en række afrikanske lande. De er måske ikke helt modne endnu, men som tiden går, vil der komme et større og større publikum for danske varer, siger cheføkonomen.

Dykker man ned i analysen viser det sig, at nogle danske varer er længere undervejs til slutbrugeren end andre.

En stor del af det tøj og de møbler, der sælges til udlandet, ryger til et andet europæisk land.

Kød sendes gennemsnitligt 3500 kilometer ud i verden, og medicin topper listen med en gennemsnitlig eksportafstand på 4600 kilometer.

Tyskland var i en lang årrække vores største eksportmarked efter at have overtaget førstepladsen fra Storbritannien engang i 1970'erne.

Men tyskerne blev stødt af tronen i 2019, hvor eksporten til USA overgik salget til Tyskland.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Den japanske yen er på laveste niveau i 33 år En svag japansk økonomi betyder, at den japanske yen har mistet en tredjedel af... Læs mere
Nedskrivninger på dansk brevforretning giver minus i PostNord PostNord opnåede et driftsresultat på minus 463 millioner svenske kroner i and... Læs mere
Aktiesparekontoen er mere populær end nogensinde Rekordmange har i år oprettet en aktiesparekonto. Det samlede antal er på vej ... Læs mere
Netflix trækker otte millioner nye kunder ind i butikken Kvartalsregnskab fortæller, at Netflix nu har i alt 277,7 millioner abonnenter.... Læs mere
Rockwool opjusterer forventninger efter godt kvartal Rockwool oplever vækst og godt salg på flere markeder, herunder i Nordamerika ... Læs mere