Transportgiganten DSV's omsætning voksede med mere end ti procent sidste år, men alligevel blev overskuddet mindre end i 2023.
Det viser årsregnskabet, som er offentliggjort tirsdag.
Omsætningsfremgangen er hjulpet af et stærkt fjerde kvartal, som bar præg af geopolitisk uro, der gav vækst i afdelingen for luft- og søtransport.
Situationen i Rødehavet er stadig uafklaret, og virksomheder har formentlig bygget lagre op i lyset af amerikanske toldtrusler.
Til gengæld havde landtransporten svære markedsvilkår som følge af den svage europæiske vækst og en udfordret automobilindustri.
Den flotte afslutning på året betyder, at årsomsætningen endte på den gode side af 167 milliarder kroner.
Overskuddet efter skat endte på 10,2 milliarder, hvilket er en spids mindre end året forinden, hvor bundlinjen hed 12,4 milliarder kroner.
I regnskabet kigger DSV også frem mod 2025, hvor selskabet i den eksisterende forretning forventer svagere vækst som følge af vanskeligere markedsvilkår, men dog regner med at præstere mindst lige så godt som konkurrenterne.
En af de store udfordringer bliver desuden integrationen af tyske Schenker, som DSV købte i efteråret for 14,3 milliarder euro, svarende til 107 milliarder kroner.
Handlen forventes at blive effektueret i andet kvartal i år. Den vil ifølge analytikere løfte DSV's omsætning med op mod 50 procent allerede i år og fordoble den i 2026.
DSV har hovedkontor i Hedehusene ved Roskilde og ledes af koncernchef Jens H. Lund. Han tog over efter Jens Bjørn Andersen i februar sidste år.
Selskabet blev stiftet af ni vognmænd i 1976. En lang række opkøb af blandt andet hollandske Frans Maas, belgiske ABX Logistix, amerikanske UTI Worldwide og schweiziske Panalpina har betydet, at selskabet i dag er verdens tredjestørste i sin branche.
Kilde: /ritzau/