Andre nyheder

tor, 23 jan 2025

Fitnesskæde får bøde på 600.000 kroner for vildledning af forbrugere

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Arca for ulovlig markedsføring i november 2020 på baggrund af en række klager. (Arkivfoto).
Philip Davali/Ritzau Scanpix Forbrugerombudsmanden politianmeldte Arca for ulovlig markedsføring i november 2020 på baggrund af en række klager. (Arkivfoto).

Fitnesskæden Arca er blevet idømt en bøde på 600.000 kroner for vildledende markedsføring i en periode mellem 2019 og 2023.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Arca har på sin hjemmeside, i mails og på Facebook og Instagram markedsført tilbud om træning i to måneder enten gratis eller til en kraftigt nedsat pris.

Men kæden har ikke samtidig tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at benytte sig af tilbuddet også blev tilmeldt et løbende medlemskab. Forbrugeren skulle betale fuld pris i mindst én måned for at melde sig ud.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen understreger, at forbrugeren skal gøres tydeligt opmærksom på, at der er tilknyttet et betalingsabonnement, når man benytter sig af et tilbud.

- Hvis oplysningerne om betalingsmedlemskabet ikke gives i forbindelse med tilbuddet og under hele købsforløbet på hjemmesiden, så er der tale om vildledende markedsføring, og det er Arca ApS nu blevet straffet for, siger han i pressemeddelelsen.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Arca i november 2020 på baggrund af en række klager.

Sagen blev afgjort i Københavns Byret. Arca har anket dommen til landsretten.

I byrettens dom er der blandt andet blevet lagt vægt på, at Arca har fortsat den gældende praksis trods flere henvendelser og indskærpelse af reglerne fra Forbrugerombudsmanden.

I en anden sag vurderer Forbrugerombudsmanden desuden, at Arca har overtrådt aftaleloven.

Det skyldes, at Arca har hævet priserne på allerede indgåede aftaler om medlemskab og opkrævet et engangsbeløb på 60 kroner i form af et energitillæg.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Arca ikke haft gyldig hjemmel til at hæve priserne, og medlemmerne har som udgangspunkt krav på at få tilbagebetalt pengene.

Torben Jensen påpeger, at forbrugere skal kende medlemskabets pris, når det tegnes, og have mulighed for at forudse, hvordan og hvornår prisen vil ændre sig.

- Forbrugerne skal desuden varsles i rimelig tid om en eventuel prisændring, og de skal have mulighed for at opsige abonnementet, inden de nye priser træder i kraft, siger Torben Jensen i meddelelsen.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Fond fokuserer på naturarealer og skovrejsning i grøn trepartsstøtte Novo Nordisk Fonden og regeringen indgik sidste år en principaftale, som nu er ... Læs mere
Tyske turister hjælper danske overnatningssteder til rekordår Antallet af turistovernatninger i Danmark voksede sidste år med 1,3 millioner t... Læs mere
3F skal spare 100 millioner kroner og nedlægger stillinger Fagforbundet 3F vil i forbindelse med besparelser omlægge interne aktiviteter. ... Læs mere
Folketinget holder gudstjeneste for at udtrykke støtte til Ukraine Det er snart tre år siden, Rusland invaderede Ukraine, og det markeres af Folke... Læs mere
Kriseramt energiudvikler får opbakning til redningsplan Selskabet Better Energy forsøger med sin rekonstruktionsplan at få reduceret o... Læs mere