Vil regeringens forslag til nye regler for kørsel for unge føre til flere eller færre antal dræbte og alvorligt tilskadekomne personer i trafikken årligt?
Det vil minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin (V) ikke give et bud på.
- Det er ikke noget, vi har på nuværende tidspunkt. Det er svært at lave den beregning, siger han.
Regeringen præsenterede torsdag sit landdistriktsudspil, der blandt andet indeholder, at 17-årige skal kunne køre i bil uden ledsager i et afgrænset tidsrum. Samtidig ønsker regeringen, at der de første tre år efter erhvervelsen af kørekort er nultolerance over for alkohol ved kørsel.
Den første del findes der en beregning på. Ifølge tal fra Vejdirektoratet, som TV 2 har fået, viser en teknisk fremskrivning, at forslaget i gennemsnit vil medføre 3,8 dræbte og 33 alvorligt tilskadekomne personer årligt.
Men den fremskrivning kan slet ikke bruges, mener Morten Dahlin, og derfor var tallene ikke med til regeringens præsentation af forslaget.
- Det tal er ikke noget, man kan bruge til at forudse effekten af regeringens forslag, siger han.
Det skyldes, at fremskrivningen ikke tager højde for den nye promillegrænse, lyder det.
I stedet henviser han til Storbritannien.
- I Storbritannien er det i dag muligt for 17-årige at køre i bil alene, de kan køre hele døgnet, og der er ikke et skærpet alkoholkrav. Og alligevel er antallet af trafikdræbte i Storbritannien nærmest identisk med det, vi har her i Danmark, siger Morten Dahlin.
Men hvordan effekten af regeringens forslag vil være i Danmark, har han altså ikke et konkret bud på.
- Flere kørte kilometer øger risikoen for, at der også er flere, der kommer til skade i trafikken. Det skal jeg være ærlig omkring, det vil det sandsynligvis gøre. Men jeg kan ikke give et bud, siger han.
Videre henviser ministeren til, at tallet for unge trafikdræbte i Danmark aldrig har været lavere.
- Det er, fordi de unge opfører sig ansvarligt - også bag rattet. Og derfor har vi tillid til, at de også nu er klar til at tage det næste skridt.
Med forslaget vil regeringen give unge "mere frihed i hverdagen" - særligt unge, der bor i landdistrikter, hvor der kan være lang rejsetid med offentlig transport til eksempelvis skole og arbejde.
Spørgsmål: Prioriterer I mobilitet over sikkerhed her?
- Det synes jeg ikke, at vi gør. Jeg synes, vi har fundet en afbalanceret model, siger Morten Dahlin.
Han siger, at det vil "højne trafiksikkerheden", at promillegrænsen nedsættes de første tre år efter erhvervelsen af kørekort.
De tre år er besluttet efter "en afvejning", lyder det.
Spørgsmål: Har der været en faglig vurdering?
- Naturligvis er der dialog med de relevante myndigheder, men ligesom, det er en politisk beslutning, at vi synes aldersgrænsen skal være 17, så er det også en politisk beslutning, at vi synes grænsen for de skærpede regler over for alkohol og kørsel er tre år.
Spørgsmål: Men anbefaler relevante myndigheder tre år?
- Det er en politisk beslutning. Der er altid dialog med relevante myndigheder om det, men det er en politisk beslutning, siger Morten Dahlin.
Kilde: /ritzau/