Uønskede og nedslidte skibe med russisk olie bruger ankerpladsen ved Skagen Red til at tanke olie og mad samt skifte besætningsmedlemmer, men skal nu underlægges kontrol.
Søfartsstyrelsen vil inspicere og undersøge ældre tankskibe, der befinder sig på ankerpladsen og udgør en miljørisiko. Det fremgår af en pressemeddelelse onsdag.
- Havnestatskontrollen fokuserer på tankskibe, idet en ulykke med skade eller forlis med tankskibe vil kunne have særligt vidtrækkende konsekvenser for sikkerhed, sundhed og miljø, lyder det.
Ifølge Danwatch og Information, som har fulgt sagen tæt, er det specifikt skibe fra den russiske skyggeflåde, som er mål for kontrollerne. Det er første gang, Danmark gør noget aktivt mod skyggeflådens aktiviteter.
Hver dag sejler udtjente tankskibe gennem dansk farvand med olie for hundredvis af millioner kroner, fordi ruten fra Rusland går gennem dansk farvand.
På ruten er Skagen et af de eneste steder i hele Vesten, hvor skibene kaster anker og kan blive underlagt havnestatskontrol.
Over de seneste to år er ankerpladsen ved Skagen blevet et attraktivt pitstop for nye forsyninger, småreparationer og andet.
Grundet sin beliggenhed og gode forhold er Skagen typisk det sidste sted, hvor skibene kaster anker for at modtage brændstof eller forsyninger.
Det er en beskyttet ankerplads, hvor skibene kan kaste anker og ligge i ly for vind og bølger i modsætning til andre steder på ruten.
Nogle skibe er sanktionerede, men størstedelen er ikke, og derfor bryder de danske virksomheder ikke love ved at betjene dem, selv om eksporten er med til at finansiere Ruslands krig mod Ukraine.
Erfaringerne gør, at der holdes særligt øje med tankskibe.
- Tankskibe har en særligt høj risikoprofil, som medfører, at denne type skibe prioriteres udtaget til kontrol i højere grad end andre typer af skibe, lyder det.
Havnestatskontrollen vil ikke blive brugt til at undersøge, om skibet indgår i sanktionsbrud. Man vil i stedet kontrollere, om et skib overholder de internationale konventioner for sikkerhed, sundhed og miljø.
Formand for Danish Maritime Pilots Lars Sigvardt kalder initiativet for "supergodt" og håber, at det vil have en præventiv effekt.
- Det viser, at der er en målrettet indsats, og at man leder efter alle håndtag at rykke i. Det er det eneste sted i den vestlige sfære, at vi kan fange de her skibe, siger han til Danwatch og Information.
Kontrollerne er gode til at dæmme op for mulige miljøkatastrofer, men ikke til at stoppe skyggeflåden i at omgå sanktioner ifølge Kristina Siig, der er professor i søret ved Syddansk Universitet.
- Hvis vi vil sikre, at de skibe, der ligger stille i territorialfarvand, ikke er ti sekunder fra at lække olie ud i havet, så er det et godt redskab. Men hvis vi vil håndhæve sanktionerne mod russisk olie, er det et dårligt redskab, siger hun til medierne.
Kilde: /ritzau/