Andre nyheder

tor, 05 sep 2024

Nordea har indkaldt DSV til møde i sag om fragt gennem Rusland

I kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 lød det fra DSV, at selskabet ikke længere ville benytte de russiske jernbaner. Det er dog sket i "enkelte tilfælde", har selskabet erkendt. (Arkivfoto).
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix I kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 lød det fra DSV, at selskabet ikke længere ville benytte de russiske jernbaner. Det er dog sket i "enkelte tilfælde", har selskabet erkendt. (Arkivfoto).

Nordea har indkaldt logistikselskabet DSV til et møde, efter at det er kommet frem, at DSV har fragtet varer både til og gennem Rusland trods løfter om det modsatte.

Det skriver svenske FinansWatch.se ifølge MobilityWatch.

- Vi er nu i gang med at indsamle og vurdere de oplysninger, vi har fået og har planlagt et møde med virksomheden for at fortsætte vores drøftelser, siger Annie Edwards, pressemedarbejder i Nordea, til det svenske medie.

Nordea ejer gennem selskabet Nordea Asset Management (NAM) aktier i DSV for 572 millioner euro, svarende til knap 4,3 milliarder kroner. Det viste en opgørelse 31. juli ifølge MobilityWatch.

- Vi tager denne slags oplysninger meget alvorligt. NAM forventer, at alle virksomheder, som vores fonde investerer i, overholder internationale menneskerettighedsprincipper, -konventioner og -sanktioner og håndterer deres indvirkning på menneskerettighederne, siger Annie Edwards til FinanWatch.se.

DSV har selv erkendt, at selskabet har fragtet varer både til og gennem Rusland i strid med interne retningslinjer.

- Det er dybt uacceptabelt, og vi undersøger forløbet med henblik på at træffe de nødvendige personalemæssige konsekvenser, skrev DSV i et skriftligt svar til MobilityWatch og ShippingWatch i slutningen af august.

Her lød det, at der "i enkelte tilfælde" var blevet gennemført ordrer på transport af biler fra Kina til Rusland. Desuden skulle en af DSV's underleverandører have transporteret tøj til Europa gennem Rusland.

I kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 lød det fra DSV, at selskabet ikke længere ville benytte de russiske jernbaner.

Nordea er den seneste af en række investorer, der har krævet svar fra DSV i sagen. Akademikerpension, ATP og kapitalforvalteren Maj Invest har gjort det samme, skriver MobilityWatch.

DSV har oplyst til MobilityWatch og ShippingWatch, at der ifølge koncernens egen undersøgelse ikke er sket brud på internationale sanktioner mod Rusland.

Det er som udgangspunkt ikke imod de internationale sanktioner at transportere varer gennem Rusland.

Over for MobilityWatch og ShippingWatch påpeger Toldstyrelsen dog, at det er forbudt at levere tjenester i forbindelse med levering af varer i Rusland.

Toldstyrelsen ønsker ikke at udtale sig om konkrete sager eller virksomheder.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Erhvervslivet vil styrke Storbritannien-samarbejde efter Trump-torden EU vil stå stærkere over for USA, hvis man øger samarbejdet med Storbritannie... Læs mere
Regeringspartier søger svar på hvornår ulve kan skydes Det skal afklares nærmere, hvornår ulve kan reguleres, lyder det fra ordfører... Læs mere
Løkke har talt med USA's Rubio om at drøfte arktisk sikkerhed Dansk udenrigsminister har fredag talt med sin amerikanske pendant i 20 minutter... Læs mere
Novo-aktien stiger syv procent efter lovende nyt om vægttabsmiddel Studie viser vægttab på 22 procent efter 36 uger med Novos nye vægttabsmiddel... Læs mere
ATP sætter gang i uafhængig evaluering af investeringer Ekspertgruppe skal evaluere pensionsselskabet ATP's investeringer efter kritik a... Læs mere