Andre nyheder

tor, 01 aug 2024

Økonomer advarer mod lokkende pyramidespilslignende netværk

Ifølge Berlingske sælger unge danske profiler på Instagram og TikTok ideen om en tilværelse med rigdom og frihed i ørkenbyer som Dubai. (Arkivfoto).
Jon Gambrell/Ritzau Scanpix Ifølge Berlingske sælger unge danske profiler på Instagram og TikTok ideen om en tilværelse med rigdom og frihed i ørkenbyer som Dubai. (Arkivfoto).

På de sociale medier Instagram og TikTok er der opstået en tendens, hvor danske profiler sælger idéen om, at man under deres vinger bør kaste sig ud i handel med krypto- og udenlandsk valuta.

Det skriver Berlingske på baggrund af research i de pågældende netværker og i de investeringspakker, som udbydes.

Profilerne forsøger at få folk til at tilmelde sig multi-level-marketingselskaber som iGenius, Better Experience og IM Academy og hævder, at det vil føre til stor rigdom.

Berlingske har identificeret 90 profiler, som reklamerer for selskaberne.

Men deres tilbud møder hård kritik fra flere sider, skriver avisen.

Danske myndigheder har tidligere advaret direkte mod, at man bruger de tre selskaber, fordi de har flere ligheder med pyramidespil.

Pyramidespil er en form for svindel, hvor deltagere tjener penge ved at rekruttere nye medlemmer i stedet for at sælge ting.

Berlingske - der har været i kontakt med nogle af profilerne - beskriver, hvordan de arbejder med at lokke nye folk til.

Det sker med influencerlignende Instagram-profiler, som lokker med flotte omgivelser.

Platformene giver meget generelle beskrivelser af for eksempel valutahandel og krypto, men uden at gøre opmærksom på de risici, der er forbundet med at investere.

Her skal man betale for et medlemskab, der kommer i forskellige prisklasser.

Ifølge flere økonomer, er der dog slet ikke udsigt til, at det vil resultere i det lovede afkast.

- Man kan ende med at bruge penge, som ikke giver nogen værdi, men det kan også være, at nogle foretager investeringer, hvor de mister hele deres formue. Det kan gå rigtig galt, siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, til avisen.

Også Ida Marie Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea, siger, at det er bekymrende, når der reklameres for investeringer med hurtige afkast.

Det findes ikke på de finansielle markeder og kræver, at man påtager sig en utrolig stor risiko, siger hun.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Regeringen ændrer regler for at hjælpe belarusere i klemme Belarusere, som lever i eksil i Danmark, skal kunne blive, selv om de ikke kan f... Læs mere
Arlas nummer to bliver topchef i grovvarekoncernen DLG Peter Giørtz-Carlsen bliver topchef i DLG fra januar 2025. Siden 2019 har han v... Læs mere
Oppositionen vil have regeringen til at udvide adoptionskulegravning DD, SF, Liberal Alliance, De Konservative, Enhedslisten, DF, De Radikale og Alte... Læs mere
Influencer ser frem til klarhed om regler for markedsføring Forbrugerombudsmanden risikerer at forvirre forbrugerne med sin fortolkning af l... Læs mere
Eli Lilly-regnskab skuffer og trækker Novo-aktie med ned Eli Lilly solgte mere Mounjaro og Zepbound i tredje kvartal. Analytikere forvent... Læs mere