Andre nyheder

fre, 15 nov 2024

Salg af luksusprodukter er med til at skabe vækst hos Matas

Gregers Wedell-Wedellsborg, som er topchef i Matas-koncernen, peger på, at kunderne stadig prioriterer skønhed og velvære selv om økonomien flere steder i Norden er usikker. (Arkivfoto).
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Gregers Wedell-Wedellsborg, som er topchef i Matas-koncernen, peger på, at kunderne stadig prioriterer skønhed og velvære selv om økonomien flere steder i Norden er usikker. (Arkivfoto).

Matas holder kursen i sin strategi om at vokse på tværs af Norden.

I andet kvartal i selskabets skæve regnskabsår 2024/25 lyder omsætningen på 1,85 milliarder kroner. Det er 44 procent mere, end i samme kvartal året før.

I september 2023 blev den svenske skønhedskæde Kicks en del af Matas-koncernen, og det forklarer en stor del af væksten.

Ser man på begge kæders salg i andet kvartal i det forgående regnskabsår og fraregner udsving i valutakurser er det samlede salg steget 6,8 procent i andet kvartal i år.

Gregers Wedell-Wedellsborg, som er topchef i Matas-koncernen, peger på, at kunderne stadig prioriterer skønhed og velvære selv om økonomien flere steder i Norden er usikker.

- Forbrugerne ser skønhed og sundhed som en slags helle selv i en usikker tid. Vi ser fortsat stor appetit på at passe på sig selv og passe på sine nærmeste, og bruge pengene på den lille luksus i stedet for den store luksus, siger han.

I Matas-kæden alene er salget vokset med 7,6 procent i andet kvartal. Det dækker over en stigning i salget online på 18,7 procent og en stigning i butikkerne på 2,4 procent.

Den samlede koncern bestod ved udgangen af september af 266 Matas-butikker og 230 Kicks-butikker.

Det er blandt andet salget inden for luksus-skønhedsprodukter, der skaber vækst i koncernen.

I andet kvartal blev der solgt produkter i kategorien "High- end Beauty" for 899 millioner kroner. Det er knap ti procent mere end året før, når man ser på det samlede salg i Kicks og Matas.

I løbet af kvartalet har Matas-koncernen introduceret brands, som trender på de sociale medier, som eksempelvis Elf og Milk.

Og det vil fortsat være et stort fokus fremadrettet at introducere nye brands, der trender, endnu hurtigere både online og i butikkerne.

- Det er et stort fokusområde for os, at når vi ser, at noget rykker på de sociale medier, skal vi hurtigt kunne få fat i de brands og tilbyde dem på især vores nethandel men også i butikkerne, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Kilde: /ritzau/

Andre læser også

Danske unge får 15 millioner til Europa-rejser Regeringen har lørdag lanceret EuropaPuljen. Puljen skal bidrage til forståels... Læs mere
Ministre vil have Google til at stoppe eksperiment i Danmark Google har igangsat et tiltag, hvor danskere ikke kan søge nyhedsartikler frem ... Læs mere
Justitsministeren takker nej til kongelig orden Imens en række socialdemokrater i den seneste tid har modtaget ordener, siger j... Læs mere
EU godkender kæmpe amerikansk Novo-opkøb Novo Nordisk er kommet et skridt nærmere på at foretage amerikansk opkøb. Det... Læs mere
Zelenskyj: Andet bidrag af danske F-16-kampfly er kommet til Ukraine Den ukrainske præsident udtrykker sin taknemmelighed over for hele den danske n... Læs mere