Nye tal fra Finansministeriet viser, at de danske bidrag kommer til at løbe op i 8,5 milliarder kroner hen over de seneste 15 år.
Det skriver Berlingske.
Beløbet inkluderer det kapitalindskud, den danske stat ventes at skyde i selskabet som en del af den nye ejerkreds.
For halvanden uge siden blev det offentliggjort, at en gruppe af investorer vil redde det nødlidende selskab fra at gå konkurs.
Ejerkredsen kommer til at bestå af investeringsselskabet Castlelake, holdingselskabet Air France-KLM, Lind Invest med den danske erhvervsmand Henrik Lind og den danske stat.
I alt vil de investere 12,9 milliarder kroner. Den danske stats investering udgør i den forbindelse 2,2 milliarder kroner.
Ifølge en meddelelse fra SAS vil den danske stat øge sin ejerandel fra nuværende 21,8 procent til 25,8 procent.
Særligt siden coronapandemiens indtog har det krævet massive investeringer at holde SAS oven vande.
Pandemien lagde luftfartsindustrien ned og slog hul i bunden på selskabets pengekasse.
Efterfølgende har SAS ikke formået at genopstå på lige fod med andre selskaber i branchen.
I juli 2022 gik selskabet til en amerikansk konkursdomstol og bad om at få sat gang i en konkursbeskyttelse - en såkaldt Chapter 11-proces.
Den havde til formål at beskytte selskabet mod kreditorer, der vil have deres penge omgående, mens SAS omstrukturerer.
Samme domstol godkendte planerne om at finde nye ejere.
Imens har SAS blødt milliarder og er blevet holdt i live af blandt andet et milliardlån fra kapitalfonden Apollo Global Management og en tilkendegivelse fra den danske stat om at være åben over for at øge sin ejerandel.
Detaljerne i den nye aftale mellem de nye ejere og SAS mangler at komme helt på plads, oplyste luftfartsselskabet for halvanden uge siden.
Derudover skal transaktionen også godkendes som en del af Chapter 11-processen.
/ritzau/