Verdens største bryggeri, der står bag ølmærker som Budweiser og Corona, løftede sidste år sin omsætning takket være prisstigninger.
Det viser bryggerigiganten AB Inbevs årsregnskab torsdag morgen.
Salget målt i antallet af liter øl faldt 1,7 procent, mens omsætningen modsat voksede med 7,8 procent til 59,4 milliarder dollar.
Det svarer til godt 408 milliarder kroner.
- Vores resultater er et vidnesbyrd om ølbranchens styrke, siger topchef Michel Doukeris i regnskabet.
De seneste års høje inflation har tvunget mange selskaber - eksempelvis bryggerier - til at hæve priserne for at være i stand til at få forretningen til at hænge sammen.
Omkostningerne til produktionen er nemlig fulgt med op.
Salget af eksempelvis Budweiser og Corona har på flere markeder oplevet solid vækst.
Men salget af øl i Nordamerika tabte totalt pusten sidste år med en tilbagegang i volumen på 12,1 procent. Det har i høj grad været med til at begrænse AB Anbevs vokseværk.
Hos den danske konkurrent Carlsberg, som præsenterede sit årsregnskab tidligere i februar, blev nogenlunde samme historie fortalt.
Ølglade forbrugere holdt sig mere tilbage, men de højere priser holdt hånden under omsætningen.
Carlsbergs omsætning voksede fra 70,3 milliarder kroner til 73,6 milliarder kroner.
Dermed er der fortsat et pænt stykke - i hvert fald målt på omsætning - op til AB Inbev.
Kilde: /ritzau/