Den kinesiske bilproducent BYD Co. har netop lanceret et nyt batteri- og ladestandardsystem, der ifølge virksomheden gør det muligt at oplade en elbil næsten lige så hurtigt, som man kan fylde benzin eller diesel på en almindelig bil. I tests har BYD’s nye Han L sedan opnået hele 470 kilometers rækkevidde på bare 5 minutters opladning, hvilket markerer et opsigtsvækkende skridt i branchen. Salget af modellerne med den nye teknologi forventes at begynde allerede næste måned.
Kan få flere til at vælge elbil
For mange forbrugere er ladetider en afgørende faktor, når de overvejer at skifte til elbil. Med en opladningstid, der kan sammenlignes med tankning af en konventionel bil, fjerner BYD en stor barriere for skiftet til elbil. Samtidig vil den nye teknologi kræve en opgradering af den eksisterende ladeinfrastruktur – en opgave, BYD selv har lovet at bidrage til ved at etablere flere tusinde nye ladestationer.
Stærk konkurrence til Tesla og andre mærker
BYD’s nye platform, der fremover vil ligge til grund for mange af virksomhedens elbiler, kan give et yderligere løft til den kinesiske bilproducent, som i forvejen nærmer sig Tesla i kapløbet om at være verdens største elbilproducent. Platformen skal gøre det muligt at accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 2 sekunder i visse modeller. Det overgår selv Tesla Superchargers målt på ladetid, hvor Tesla i dag kan levere ca. 275 kilometers rækkevidde på 15 minutter. Dog har Tesla et mere udbredt ladenetværk globalt.
Nye modeller og priser i dansk kontekst
To af de første modeller, der får glæde af den lynhurtige opladning, er Han L og Tang L SUV. De forventes at blive sat til salg fra april til startpriser på henholdsvis 278.000 kr. og 288.000 kr. (omregnet fra yuan - uden moms og afgift ). Disse prislejer kan gøre de nye biler interessante for danske bilkøbere, der ønsker en højtydende elbil med kort ladetid.
Fremgang og ambitioner
BYD har allerede fået en stærk start på 2025 med et imponerende salg på over 318.000 personbiler i sidste måned alene. Det svarer til en stigning på 161 % sammenlignet med året før og giver BYD en markedsandel på næsten 15 % i Kina – verdens største bilmarked. Producentens satsning på avanceret teknologi stopper dog ikke ved batterier og opladning: BYD planlægger også at rulle førerassistentsystemer som adaptiv fartpilot og vognbaneassistent ud til et bredere segment, herunder nogle af deres billigste modeller.
Pres på konkurrenterne
Den nye superplatform kan skabe øget konkurrence for andre batteriproducenter og elbilproducenter. For eksempel bruger Li Auto Inc. en nyere batterimodel fra CATL, verdens største EV-batteriproducent, der giver 500 kilometers rækkevidde på 12 minutters opladning. Med BYD’s tilgang til at udvikle både egne batterier, biler og infrastruktur ser det dog ud til, at kineseren vil sætte sit præg på fremtidens elbilmarked – også med potentielle konsekvenser for det danske marked, i takt med at lynhurtig opladning for alvor bliver en realitet.